28 maart 2024

Geen bacteriën in Antarctica betekent slecht nieuws voor leven op Mars

WARNING: unbalanced footnote start tag short code found.

If this warning is irrelevant, please disable the syntax validation feature in the dashboard under General settings > Footnote start and end short codes > Check for balanced shortcodes.

Unbalanced start tag short code found before:

“Astrobiology Science and Technology for Exploring Planets), gebruikte en boormachine die speciaal ontworpen was om de bevroren grond van de poolgebieden op Mars te doorboren. University Valley wordt beschouwd als het gebied dat het meest in aanmerking komt, omdat het vergelijkbaar is met het noorde…”

We denken maar al te graag dat leven altijd wel een weg vindt om te overleven. Dat zelfs onder extreme omstandigheden soorten bestaan die veerkracht genoeg hebben. Eens in de zoveel tijd moeten we dat toch weer bijstellen. Dan zijn de omstandigheden voor leven te extreem.

Eén van die gebieden is gevonden op de Zuidpool, een regio genaamd University Valley. Het is er buitengewoon droog en uitzonderlijk koud met een bevroren bodemoppervlakte ,die de laatste 150.000 jaar niet veranderd is. Kortom, gebied dat goed vergelijkbaar is met de omstandigheden op Mars, waar we in de nabije toekomst willen gaan leven. Onderzoekers hebben gekeken naar de aanwezigheid van bacteriën in de bodem en kwamen met lege handen terug.
“Tijdens het onderzoek gingen wij ervan uit, dat er wel micro-organismen ontdekt zouden worden in de permafrostbodem van University Valley, zoals wij en anderen al eerder onderzocht hadden in de Arctische en Antarctische permafrost, ook op andere plekken in lagere hoogtes,” zegt Lyle Whyte, co-auteur van het onderzoek, in het bericht. “Het is nauwelijks te geloven dat wij waarschijnlijk een drempel bereikt hebben waar geen bacteriën voorkomen.”

Het project, genaamd IceBite, een onderzoek voor NASA ASTEP ((Astrobiology Science and Technology for Exploring Planets), gebruikte en boormachine die speciaal ontworpen was om de bevroren grond van de poolgebieden op Mars te doorboren. University Valley wordt beschouwd als het gebied dat het meest in aanmerking komt, omdat het vergelijkbaar is met het noordelijk poolgebied op Mars.

Het team van McGill University heeft de bodemmonsters onder de boorgaten geanalyseerd. Ze keken naar aanwijzingen van moleculen geproduceerd door organisch materiaal zoals methaan en kooldioxide en sporen van DNA. Ze hebben zelfs geprobeerd om de bacteriële groei te versnellen. Helaas…niks.

Jackie Goordial, hoofdauteur van het onderzoek zegt:” We weten niet of er verder dan de grens van onze waarneming meer activiteit is. Wat we met zekerheid kunnen zeggen is dat alle huidige methoden voor het testen beschikbaar waren.” Als er op aarde, vol met micro-organismen, onder te koude en droge omstandigheden geen bacterie aanwezig blijkt te zijn, dan is dat op het bodemoppervlak van Mars met vergelijkbare condities ook vrijwel onmogelijk.

ILFScience

Maar er is toch een deel van onze Zuidpool onderzocht, dat vergelijkbaar is met het noordelijk poolgebied op Mars?
    Mars is toch groter dan alleen dat noordelijk poolgebied? Aangezien er elders op de Zuidpool wél extremofielen zijn aangetroffen en de omstandigheden elders op Mars (buiten dat noordelijk poolgebied) gunstiger zijn, kan dit onderzoek toch niet in één keer de mogelijkheden voor leven op heel Mars uitsluiten?

• Ze hebben een speciale boor gemaakt om op Mars in de poolgebieden gaten te boren in een grond dat vergelijkbaar is met op de bevroren grond op onze Zuidpool, die de laatste 150.000 jaar niet veranderd is.
      Wat blijkt… geen ene bacterie te vinden. Ze dachten juist dat daar in de koudere regionen op Mars microbieel leven rijkelijk aanwezig zou zijn. Als je met die boor op Mars gaat drillen in die poolgebieden, dan is de kans groot dat daar ook niks is.
      Dat zegt niks over de rest op Mars, maar die poolgebieden op Mars kun je onderaan de lijst zetten (denk ik)

Het lijkt wel (zoals zij het brengen) dat op de rest van Mars dan nog minder dan niks is.
      Maar Goordial zegt:” We weten niet of er verder dan de grens van onze waarneming meer activiteit is.”
      Dat biedt dan weer een beetje hoop.

Aan de andere kant zit er voor de onderzoekers ook een positieve kant aan. Zij suggereren dat micro-organismen die van de aarde per ongeluk naar Mars vervoerd worden, niet kunnen overleven op de oppervlakte van Mars. Dat is momenteel een verontrustend dingetje dat over de planetaire bescherming gaat.

Maar…bacteriën zijn toch belangrijk? Ik weet nou eigenlijk niet meer of ik lachen of huilen moet.
      (Neem de Fermi paradox er dan ook nog bij, dan kunnen we beter helemaal geen aanwijzingen van eerder leven op Mars vinden)

2. bacteriën sturen van aarde naar Mars… en kijken of deze daar overleven lijkt mij dan voor nu een mooie test / experiment

Als er toch al geen leven is .. dan brengen we leven en zien hoe het dan daar verder gaat…

Gezien de ijle atmosfeer op mars lijkt mij op de polen de beste resultaten te bereiken… meer bescherming van mars atmosfeer, tegen de zonnestraling.

3. “Het is nauwelijks te geloven dat wij waarschijnlijk een drempel bereikt hebben waar geen bacteriën voorkomen”

Alleen als geheel Mars representatief is voor die drempel gevonden op Aarde, kan je er conclusies aan verbinden.

Verder, de noordpool van Mars blijft een goede kanshebber. Een dikke laag CO2 ijs bedekt water ijs. Omdat druk (het gewicht van de CO2 ijslaag) water ijs kan doen smelten, is er een hele grote kans dat er zich op de grens van de twee lagen, vloeibaar water kan bevinden. Een heel dun laagje, maar op Aardse gletsjers de plek waar microben zich uitleven.

• gert1904 zegt

Druk kan inderdaad waterijs doen smelten. Maar de druk van een laag CO2-ijs (droogijs) van 1 à 2 meter (volgens de Wikipedia) is daar ruim onvoldoende voor.

• Nou ja, onder het water ijs dan, ook goed 🙂

Ik zal een keer berekenen hoeveel druk er nodig is op Mars om ijs te kunnen doen smelten (triple point is alweer even geleden voor me). Het is wel een belangrijke factor, omdat daar vloeibaar water ook stabiel kan zijn door de beschermende ijslagen, terwijl het aan de oppervlak altijd direct van ijs over zal gaan in damp. Hier een goede paper over Mars/CO2 ijs; http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1029/2003JE002101/pdf

Er staat in het bovenstaande artikel ook “Als er op aarde, vol met micro-organismen, onder te koude en droge omstandigheden geen bacterie aanwezig blijkt te zijn, dan is dat op het bodemoppervlak van Mars met vergelijkbare condities ook vrijwel onmogelijk.”

Precies, “met vergelijkbare condities”. Zou dat gelden voor geheel Mars? Stel een Alien komt op de koffie, doet hetzelfde onderzoek op dezelfde locatie….en trekt de conclusie dat de Aarde geheel dood is