Site pictogram Astroblogs

De soap van “alien-ster” KIC 8462852 blijft voortduren

Artist’s impression van de (vermeende) kometenwolk bij de ster KIC 8462852. De kometen bewegen vermoedelijk in zeer langgerekte banen. Credit: NASA/JPL-Caltech.

Astronomen hebben tevergeefs gezocht naar laserpulsen uit de richting van KIC 8462852, een merkwaardige ster die op onvoorspelbare momenten forse helderheidsveranderingen vertoont. Omdat voor deze aperiodieke fluctuaties niet gemakkelijk een natuurlijke verklaring te vinden is, meenden sommige astronomen dat er wellicht kunstmatige ‘megastructuren’ van een buitenaardse beschaving om de ster cirkelen.Om die mogelijkheid te onderzoeken, hebben astronomen van SETI International – een organisatie die zich bezighoudt met de zoektocht naar buitenaards leven – de ster zes nachten onderzocht op korte laserpulsen, zoals die voor interstellaire communicatiedoeleinden gebruikt zouden kunnen worden. Daarbij is een telescoop in Panama ingezet die gebruik maakt van een speciale techniek, die de detectie van zulke gepulste signalen zou moeten vergemakkelijken. Desondanks hebben de observaties niets opgeleverd. Ook een eerdere ‘luistercampagne’ naar mogelijke radiosignalen uit de richting van KIC 8462852 is op niets uitgelopen.Volgens Douglas Vakoch, president van SETI International, lijkt het er steeds minder op dat er bij KIC 8462852 een geavanceerde beschaving aan het werk is. Voorlopig houden astronomen het er maar op dat de onregelmatige ‘verduisteringen’ van de ster worden veroorzaakt door een wolk komeetfragmenten. Bron: Astronomie.nl.