28 maart 2024

Massieve dubbelster is een bron van krachtige kosmische straling

CREDIT: NASA/C. Reed

Russische astronomen zijn erachter gekomen dat dubbelsterren met krachtige sterrewinden een aparte en voorheen onbekende bron vormen van hoogenergetische gammastraling. Massieve dubbelsterren die bestaan uit een hete Wolf-Rayetster en een zware (minimaal tien zonnemassa’s) OB-begeleider produceren flinke sterrewinden. Als de twee componenten dicht bij elkaar staan, zodat de sterrewinden met flinke kracht op elkaar beuken, resulteert dit in een heftige fotonenflux met een energiepotentie van meer dan honderd mega-elektronvolt.Astronomen vermoeden al langer dat hierbij krachtige gammastraling geproduceerd zou kunnen worden. Helaas is dergelijke straling alleen waargenomen bij de massieve dubbelster Eta Carinae, die bestaat uit een Wolf-Rayetster van 80 zonnemassa’s en een zware begeleider van 30 zonnemassa’s.Eta Carinae is het meest nabije voorbeeld van een dergelijke dubbelster, hoewel de afstand tot de aarde nog altijd een respectabele 8000 lichtjaar beslaat. Als je Eta Carinae op 30 lichtjaar van de aarde zou zetten, zou ze even helder stralen als een volle maan!Hoe dan ook, bij andere dubbelsterren van hetzelfde type is nooit gammastraling opgevangen – tot nu toe. De Russen hebben namelijk ontdekt dat de massieve dubbelster Gamma Velorum (met componenten van respectievelijk 30 en 10 zonnemassa’s) eveneens een bron van gammastraling is!Dit vormt een bevestiging voor wat astronomen al langer vermoeden: massieve dubbelsterren met minimaal één Wolf-Rayetster kunnen gammastraling produceren en hiermee dient bij toekomstige onderzoeken rekening gehouden te worden. Bron: EurekAlert!.