29 maart 2024

Melkweg stopte met sterren maken nog voordat het gas op was

Credit: ESO/NASA/JPL-Caltech/M. Kornmesser/R. Hurt

Onze Melkweg is inmiddels van middelbare leeftijd en is wellicht langzaam aan het sterven. Een team van kosmische archeologen heeft aanwijzingen gevonden dat de Melkweg zo’n acht miljard jaar geleden plotseling gestopt is met het maken van nieuwe sterren. Dit lijkt te suggereren dat sterrenstelsels kunnen sterven nog voordat hun brandstofvoorraad is uitgeput!

Astronomen denken dat de levenscyclus van een sterrenstelsel grotendeels bepaald wordt door de hoeveelheid gas waaruit nieuwe sterren kunnen ontstaan. Zodra zo’n sterrenstelsel zijn gas is kwijtgeraakt, zal de stervorming stoppen. Het is echter onduidelijk hoe sterrenstelsels hun gas verliezen: abrupt als gevolg van supernovae en zwarte gaten? Raken ze gewoon langzaam door hun voorraad heen? Of kan er nog een andere reden zijn waarom ze stoppen met groeien? Nu heeft men voor het eerst aanwijzingen gevonden voor een “andere reden”.

De wetenschappers vermoeden dat zo’n tien miljard jaar geleden de zogenaamde dikke schijf en centrale balk zijn ontstaan. Als gevolg van die structuren is veel turbulentie ontstaan in het gas van de Melkweg. Hierdoor werd het gas minder geschikt om nieuwe sterren te produceren, totdat de stervorming zo’n acht miljard jaar geleden tot stilstand kwam. Later is de Melkweg weer opnieuw begonnen met het maken van nieuwe sterren, maar dan op een lager pitje. Dit is tot op de dag van vandaag het geval. Maar voor hoe lang nog?

Bron: New Scientist