Site pictogram Astroblogs

Grote satelliet van de Melkweg gevonden

Voorbeeld van een ultrazwak dwergstelsel. Dit is niet Crater 2, maar Eridanus II.
Credit: V. Belokurov & S. Koposov

Onderzoekers hebben een groot satellietstelsel van de Melkweg gevonden. Het stelsel is, na de Grote en Kleine Magelhaanse Wolken en het Sagittarius-dwergstelsel, het grootste satellietstelsel van de Melkweg. Het stelsel staat op zo’n 400.000 lichtjaar afstand (vanaf de aarde) en heeft de naam Crater 2 ontvangen. Waarom is dit sterrenstelsel niet eerder ontdekt? Dat heeft alles te maken met zijn lage oppervlaktehelderheid. Astronomen vermoeden dat Crater 2 vooral uit donkere materie bestaat, met maar weinig sterren. Dat is opmerkelijk voor een stelsel van dergelijke grootte (ruim 7000 lichtjaar!). Crater heeft ook een bijzondere vorm: het stelsel is vrijwel rond. Dat betekent dat het stelsel niet eerder zo dicht bij de Melkweg in de buurt is gekomen. Crater 2 lijkt een groepje te vormen met de Crater-bolhoop, de ultrazwakke dwergstelsels Leo IV en Leo V en het normale dwergstelsel Leo II. Schijnbaar bestaat er dus een Crater-Leo groep binnen de satellietstelsels van de Melkweg. Dit groepje is wellicht het restant van een mini-sterrenstelselgroep die is ingevangen door het melkwegstelsel.

Bron: arXiv.