18 april 2024

ALMA meet met grote precisie massa superzwaar zwart gat in nabij sterrenstelsel

Een combinatie van waarnemingen aan de centrale roterende schijf van koolmonoxide gas rondom het zwarte gat in NGC 1332 met Hubble en ALMA. Gas met een blauwe kleur komt naar ons toe, met een rode kleur beweegt van ons af. Credit: A. Barth (UC Irvine), ALMA (NRAO/ESO/NAOJ); NASA/ESA Hubble; Carnegie-Irvine Galaxy Survey.

Sterrenkundigen zijn er in geslaagd om met grote precisie de massa te meten van het superzware zwarte gat in NGC 1332, een groot elliptisch sterrenstelsel, dat met een afstand van 73 miljoen lichtjaar in het sterrenbeeld Eridianus relatief dichtbij staat. Met behulp van de Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), een reeks radiotelescopen in Chili die vooral kijken in het (sub-)millimeter gebied van het elektromagnetische spectrum, hebben ze de snelheid kunnen meten van koolmonoxide gas, dat met grote snelheid rondom dat zwarte gat vliegt. Het gas blijkt een snelheid te hebben van zo’n 500 km/s en op basis daarvan kon men de massa van het zwarte gat bepalen: 660 ± 66 miljoen zonsmassa, dat is zo’n 150 keer zo zwaar als Sgr A*, het zwarte gat in het centrum van onze Melkweg. Eerdere schattingen van de massa waren tussen 500 en 1500 miljoen zonsmassa. De kleinste details die men met ALMA in het gas kon zien waren slechts 16 lichtjaren groot. Voor de liefhebbers is hier het vakartikel, gepubliceerd in The Astrophysical Journal Letters: “Measurement of the black hole mass in NGC 1332 from ALMA observations at 0.044 arcsecond resolution,” door Aaron Barth et al. Bron: ALMA.