19 april 2024

Hubble ziet kosmische pinda’s

Credit: Sloan Digital Sky Survey / Aladin Sky Atlas / A.Graham, B.Ciambur (Swinburne University of Technology)

Astronomen hebben bij twee nabije schijfstelsels een merkwaardige structuur aangetroffen. Dankzij nieuwe beeldbewerkingstechnieken hebben wetenschappers van de Swinburne University of Technology (Melbourne, Australië) in beide stelsels een soort “dubbele pinda” aangetroffen. Het gaat om de sterrenstelsels NGC 128 en NGC 2549, die zich bevinden op een afstand van respectievelijk 200 en 60 miljoen lichtjaar. Beide stelsels hebben een dubbelgelaagde pindavormige structuur binnen de driedimensionale verspreiding van sterren, waarbij de ene “pinda” zich binnen de andere bevindt. Hoewel in de zogenaamde “centrale verdikking” (bulge) van een sterrenstelsel wel vaker een pindavormige schil kan worden aangetroffen, is dit de eerste keer dat men er twee in één stelsel heeft ontdekt. Astronomen gaan er vanuit dat pindavormige structuren gekoppeld zijn aan de balkvormige verspreiding van sterren die in veel schijfstelsels, inclusief de Melkweg, kan worden waargenomen. Nu hebben NGC 128 en NGC 2459 niet één, maar twee van die balkstructuren in hun inwendige! Modellen hebben uitgewezen dat als zo’n dubbele balk zich boven en onder de sterrenschijf uitstrekt, de dubbele pindavorm het resultaat kan zijn. De ontdekking zou nieuwe inzichten kunnen verschaffen in de structuur van ons eigen melkwegstelsel, die wellicht eveneens twee balken heeft die vanuit het centrum ontspringen. Bron: Royal Astronomical Society