21 maart 2019

Wat als Jupiter niet zou hebben bestaan?

Ons zonnestelsel is vreemd. Niet alleen vanwege het bestaan van die blauwe knikker vol levende wezens, maar ook vanwege het ontbreken van grote gasplaneten (zoals Jupiter) op korte afstand van de zon. Bij andere planetenstelsels blijken die planeten, zogenaamde Hete Jupiters, heel algemeen te zijn. Onze Jupiter gedraagt zich heel anders, maar waarom precies? Wetenschappers weten het niet exact, maar vermoeden dat Saturnus ervoor heeft gezorgd dat Jupiter op grote afstand van de zon is gebleven. Dat maakte het binnenzonnestelsel vrij voor het ontstaan van de rotsplaneten Mercurius, Venus, de aarde en Mars. Zonder “onze” Jupiter hadden deze wellicht niet bestaan (en wij dus ook niet). Daarnaast fungeert onze vriendelijke reus ook als stofzuiger voor potentieel gevaarlijke ruimteprojectielen zoals kometen. Hieronder kun je een filmpje bekijken waarin wordt ingegaan op deze en overige zaken.

1. http://Wybren%20de%20Jong zegt

Computersimulaties tonen aan dat Jupiter niet als schild tegen kometen werkt, maar dat de gasreuzen in het verleden juist voor meer inslagen op aarde hebben gezorgd. Daarmee zijn meer volatiele stoffen (zoals water) op aarde terecht gekomen.
    “Jupiter: Cosmic Jekyll and Hyde”