28 maart 2024

De geuren van het heelal

Volgens astronauten van de Apollo ruikt de maan naar verbrand buskruit. Ruikt het op Mars ook naar verbrand buskruit? De NASA heeft Steve Pearce een geurchemicus ingehuurd om de ruimtegeur zo goed mogelijk na te bootsen (metaal, buskruit, frambozen, aangebrande biefstuk en rum.)

Pearce weet ook hoe het binnen het Russische ruimtestation Mir ruikt. Het stonk naar zweetvoeten en een mix van muffe lichaamsgeur,nagellakremover en benzine. Ondanks dat de luchtfilters een systeem hadden om lucht en water te recyclen. Zo werd een paar jaar geleden ethylformiaat ontdekt in ruimtestof. Dezelfde chemische stof geeft frambozen hun smaak. Dat klinkt dan weer wel oké.

NASA maakt geur van Titan

We willen weten hoe het écht voelt om op een andere planeet te staan. Oppervlaktefoto’s van Mars en de maan bevredigen onze nieuwsgierigheid niet meer. Hoe ruikt het in de atmosfeer van een andere wereld? NASA-wetenschappers hebben de geur van Titan nagemaakt, de maan van Saturnus.

Het aroma van Titan niet erg aantrekkelijk. Volgens de onderzoekers ruikt de atmosfeer op de maan vooral naar benzine. Toch is de geur beter dan de wetenschappers verwachtten op basis van de samenstelling van Titans atmosfeer. Die bestaat namelijk uit stikstof en methaan, een van de primaire gassen die ontsnappen wanneer we een wind laten.

Steve Pearce geeft een indicatie op basis van chemisch onderzoek en ervaringen van astronauten: “De beste beschrijving die ik kan bedenken is metaalachtig; een enigszins aangename, zoete metaalachtige sensatie die herinneringen oproept aan mijn universiteitszomers toen ik als lasser bijkluste. Dat is de geur van de ruimte.”

Wat roken de ISS astronauten nadat ze hun helm na terugkomst van een ruimtewandeling hadden afgezet?

Kevin Ford, NASA astronaut: had nog nooit zo’n geur geroken.

Don Pettit, Amerikaans ruimtevaarder: omschreef de geur als een zoetige aangename metalen lucht.

Alexander Gerst, Duits ruimtevaarder van de ESA: rook een mix van walnoten met de remblokken van zijn motor. Het deed hem ook denken aan een stapel natte kleren na een dag in de sneeuw.

Anousheh Ansari, ruimtetoerist en Iraans-Amerikaanse zakenvrouw: dacht de geur van aangebrande amandelkoekjes te herkennen.
Wat roken de astronauten op de maan?

Buzz Aldrin, voormalige Amerikaanse astronaut en tweede mens die voet op de maan zette: het rook naar as in de open haard.

Harrison Schmitt, Amerikaanse geoloog en voormalige astronaut: restanten van buskruit.
Tot slot

Sagittarius B2, een reuze moleculaire wolk van gas en stof dat ligt ongeveer 120 parsec (390 lichtjaren) van het centrum van de Melkweg: ruikt naar rum!

Het Laatste Nieuws