29 maart 2024

Groene sterrenstelsels zijn “in de overgang”

Credit: James Trayford/EAGLE/Durham University.

Een internationaal team van astronomen heeft gebruik gemaakt van computermodellen om te achterhalen hoe de kleur van een sterrenstelsel verband houdt met de evolutie ervan. Zoals de meeste van jullie wel weten, zijn blauwe sterrenstelsels druk bezig met het maken van nieuwe sterren en planeten. Rode stelsels zijn daarentegen ‘dood’ en kennen nauwelijks tot geen stervorming. Maar hoe zit het met groene sterrenstelsels, zoals de zogenaamde “groene erwten”? Dat soort stelsels zijn heel zeldzaam en uit het onderzoek blijkt dat dit vermoedelijk komt doordat ze een kritieke fase in hun evolutie bereikt hebben. Het blijkt namelijk dat groene stelsels heel snel en plotseling veranderen van blauw naar rood. Oftewel, de stervorming wordt in korte tijd helemaal stilgelegd. Welk proces is hiervoor verantwoordelijk? Bij grote groene stelsels komt dat vermoedelijk door de invloed van een supermassief zwart gat, dat ervoor zorgt dat het stervormende gas in het omringende stelsel wordt verhit en niet langer kan condenseren tot nieuwe sterren. Bij kleine groene stelsels is vermoedelijk iets anders aan de hand: ze worden gewelddadig opgeschud door de zwaartekracht van een nabij massief sterrenstelsel, waardoor het stervormende gas vrijwel letterlijk uit het stelsel wordt geschud. Overigens zijn niet alle groene stelsels gedoemd: sommige zullen later weer een geschikte gaswolk tegenkomen, waarbij de stervorming opnieuw wordt opgestart.

Bron: Royal Astronomical Society