20 april 2024

Hubble ziet vuurwerk in de kop van een kosmische kikkervis

CREDITS: NASA, ESA,

Niet alleen op aarde kunnen we van vuurwerk genieten. De Hubble-ruimtetelescoop heeft namelijk spectaculair vuurwerk waargenomen in een nabij sterrenstelsel, dat hierdoor aan een vuurpijl doet denken. Het gaat om het sterrenstelsel Kiso 5639, een zeldzaam nabij voorbeeld van een speciale klasse van uitgerekte sterrenstelsels die in het vroege universum veel vaker voorkwamen. Astronomen denken dat het vuurwerk, feitelijk een flits van stergeboortes, veroorzaakt wordt doordat een wolk van intergalactisch gas de kop van het sterrenstelsel in ‘regent’. Het stelsel in kwestie is een schijfstelsel met een diameter van 10.000 lichtjaar (15 keer kleiner dan de Melkweg) en representeert vermoedelijk een fase in de ontwikkeling van spiraalstelsels zoals het onze. In het vroege universum hebben zo’n tien procent van alle stelsels een dergelijke “kikkervisjes-vorm”, maar het nabije universum bevat slechts een aantal van dit soort stelsels. Schijnbaar loopt Kiso 5639 qua ontwikkeling flink achter op zijn volwassen soortgenoten, vermoedelijk doordat het stelsel miljarden jaren lang door een eenzaam en relatief leeg deel van het heelal heeft gereisd. De kop van het stelsel bevat tientallen sterrenclusters met een leeftijd van minder dan een miljoen lichtjaar. De sterrenclusters in de rest van het stelsel, in de ‘staart’ zeg maar, zijn tientallen tot honderden miljoenen jaren oud. Maar waar is de plotselinge flits in stergeboortes vandaan gekomen? Vermoedelijk is Kiso 5639 ongeveer een miljoen jaar geleden in botsing gekomen met een filament van het kosmische web. Als gevolg daarvan is een enorme klonter met gas op de kop van het stelsel gedumpt, waarvan het schitterende vuurwerk het resultaat is geweest.

Bron: Hubble

1. schijnbaar of blijkbaar?
    Of lijkt het (maar) zo?