28 maart 2024

Het ‘geest-sterrenstelsel’ Dragonfly 44 bestaat voor 99,99% uit donkere materie

Credit: Pieter van Dokkum, Roberto Abraham, Gemini, Sloan Digital Sky Survey)

Sterrenkundigen van de Yale Universiteit onder leiding van de Nederlandse sterrenkundige Pieter van Dokkum hebben met behulp van twee grote telescopen een sterrenstelsel ontdekt dat voor maar liefst 99,99% uit donkere materie bestaat. Het sterrenstelsel heet Dragonfly 44, genoemd naar het ‘Dragonfly Telephoto Array’ waarmee het vorig jaar werd ontdekt, gelegen op een afstand van 330 miljoen lichtjaar in het sterrenbeeld Haar van Berenice (Coma Berenice). Het is een sterrenstelsel, dat hier en daar ook al als ‘geest-sterrenstelsel’ wordt aangeduid. En da’s niet voor niets. De Yale groep heeft met de Gemini North-telescoop en Keck Telescoop, beiden op Mauna Kea, Hawaï, gekeken naar de bolvormige sterrenhopen rondom Dragonfly 44 (de vlekjes in de cirkels op de afbeelding hierboven) en daaruit kon men de massa van het sterrenstelsel bepalen: pakweg één biljoen zonsmassa, vergelijkbaar met de massa van de Melkweg. Maar als je naar de lichtkracht van Dragonfly 44 kijkt ziet men dat slechts een honderdste van een procent van die massa uit gewone sterren bestaat. Dat betekent dus dat de rest van de massa, 99,99% om precies te zijn, bestaat uit de mysterieuze donkere materie – een record. De vorige recordhouder was een stelsel in Maagd (Virgo), dat voor 99,96% uit donkere materie bestaat, VCC 1287 genaamd. OK, nou op naar een sterrenstelsel dat voor 100% uit donkere materie bestaat – mmmm, hoe zou je dat kunnen zien? Hier het vakartikel van de groep Van Dokkum, dat gisteren verscheen in The Astrophysical Journal Letters. Bron: Keck Observatorium.

1. Hephaistos zegt

Quote:

“vergelijkbaar met de massa van de aarde”

Ehm….wat?

2. …. En in vergelijking, hoeveel van die mythische materie bevat onze eigen Melkweg dan eigenlijk?
    Of, met andere woorden, zijn er voornamelijk sterrenstelsels van voornamelijk gewone materie dan wel die zgn. Donkere Materie, of zijn alle “verhoudingen” mogelijk.

En dat in een heelal waarvan gemiddeld 70-80% van de materie DM zou zijn.

• Daar zijn wel onderbouwde berekeningen voor, de verhouding tussen gewone (baryon) materie en donkere materie in de Melkweg, zoals deze. Schatting is dat 85% van de totale massa van de Melkweg donker is, de rest gewone materie – zo’n beetje de verhouding die je in het hele heelal hebt. Stelsels zoals Dragonfly 44 zijn vermoedelijk uitzonderingen, denk ik.

3. Het is wel heel kort door de bocht om alles wat je niet ziet donkere materie te noemen. Maar als dat de
    definitie ervan is, dan kan dat natuurlijk wel.

• Ach, het beestje moet ook een naam hebben. Ze noemen het donkere materie, maar je mag er ook een andere naam aan geven. Feit blijft op grond van de lichtkracht van de zichtbare materie en de beweging van de bolhopen dat 99,99% van wat daar aan massa aanwezig is niet zichtbaar is.

4. Maar waar is de blauwe UV halo van de WIMPS die na zelf annihilatie UV fotonen zou produceren? Krijgen we nog een plaatje van Chandra?

• Nico, waar haal je dat vandaan dat annihilerende WIMP’s UV straling zouden geven? Ik ken alleen de 3,56 KeV fotonen die je na de annihilatie van de vooralsnog hypothetische WIMP’s krijgt, maar dat is harde röntgenstraling, geen UV.

• Je hebt gelijk Arie, Röntgen. Ik was te laat om het te verbeteren en dan word je hier meteen weer genadeloos afgerekend :-). Maar als Chandra deze lijn ook vindt dan vind ik het een mooi extra bewijs voor de aanwezige donkere massa.

• WIMPS kun je het beste detecteren met een hypothetische scanner, omdat de WIMPS zelf ook (nog) hypothetisch zijn…
      😉
      Om je dan nu af te vragen waar de foto van de annihilatie halo is? 😀
      Ik zou zeggen, dat er toch eerst nog ‘wat’ onderzoek moet volgen, voor we met zekerheid kunnen zeggen, of DM werkelijkheid is, en uit wat voor een deeltjes het dan wel niet bestaat.