19 maart 2024

Even een kort bericht over het einde van het heelal

v4

Van de week kwam ik deze tweet tegen, handelend over ‘het einde’.

Yep, klopt als een bus.  Toevallig (of niet) verscheen er deze week ook een blog over ’the end of the universe’, dat handelt over de vraag of ons universum wellicht aan z’n einde komt doordat we in een zogeheten metastabiel vacuüm zitten, dat mogelijk door een kwantum mechanische tunnel-effect in een echt, stabiel vacuüm terecht kan komen – zie het plaatje hierboven. Of we in zo’n risicovol vacuüm zitten en of vervolgens de kans bestaat dat we door dat effect in een echt vacuüm terecht komen en we zelfs onze koffers niet meer in kunnen pakken, omdat alles dan direct verdwenen is, schijnt af te hangen van de massa van zowel het Higgs boson en het zwaarste quark dat er bestaat, het top quark. Ik zal daar later nog wel eens op terugkomen. Voor nu de geruststellende mededeling dat het er op dit moment niet naar uit lijkt te zien dat we er door dat tunnel-effect uit worden geknikkerd. “it will be 0K in the end”. Bron: Particlebites.

1. Avatar foto Enceladus zegt

Waarom zou het beangstigend moeten zijn? We zouden er niets van merken. Het ene moment is alles er nog en het volgende moment helemaal niets meer. Dus ook geen bewustzijn. Je kunt dan dus ook niet denken “O, wat erg! Nu zijn we er niet meer…” En je voelt ook geen pijn.

Dit is overigens koren op de molen van de simulatie-theorie-aanhangers. Zij zullen zeggen dat zo’n vacuüm eigenlijk hetzelfde is als het uitzetten van een simulatie. 😉

• Gert, nou weet ik wel hoe jij over niet-fysieke zaken denkt, maar wie zegt dat het bewustzijn ophoudt te bestaan bij het einde van het universum?

Persoonlijk ben ik al van mening dat ons bewustzijn ook buiten ons fysieke lichaam kan bestaan, maar hoe dat zich verhoudt tot het universum staat bij mij nog open. Het is iets waar ik al wel vaker over heb nagedacht, maar ik ben nog niet tot een definitief antwoord gekomen. 🙂
      Nou wil ik ook niet te veel koren op de niet-fysieke-wetenschap-molen gooien, omdat vele mijn inziens daarin te ver doordraaien, maar het is wel iets waar je eigenlijk nog niets over kan zeggen, ook in puur wetenschappelijk zin niet. 🙂

Om wetenschappelijk door te gaan over bewustzijn, uit het double slit experiment blijkt, vooralsnog, dan iets zich pas manifesteert als bewustzijn het waarneemt. Bestaat het universum misschien bij de gratie van bewustzijn? Is het universum misschien een staat van bewustzijn? Op de een of andere manier lijkt er een koppeling te zijn tussen bewustzijn en de manifestatie van het universum, of het fysieke.
      Hoe dan ook, ik heb zeer mijn twijfels bij je uitspraak dat bewustzijn verdwijnt als het universum tot een einde komt. Maar ik kan er net zo goed naast zitten. 🙂

• Nu je dit zo aanhaalt, heb ik eigenlijk maar één vraag.
        Zijn wij van ons bewustzijn bewust, als we (diep) slapen?

Ik dacht van niet, maar ja, wie ben Ik? (smile)

• Avatar foto Enceladus zegt

Om met jouw vraag te beginnen Mardi: Ja. Nog nooit een lucide droom meegemaakt? Een droom waarin je weet dat je droomt en die droom kunt sturen?

Wat jouw stelling betreft, Rudie: als het universum zou verdwijnen, maar je bewustzijn niet, valt er niets meer waar te nemen. Dan rest je bewustzijn dus niets meer dan herinneringen.

• Ok, Maar dromen doe je in de rem slaap, niet als je diep in slaap bent
            en je van niets bewust bent.
            Dat is, denk ik, ook het moment dat er aan je persoonlijke holografische projector
            onderhoud wordt gepleegd. (fun?)

• Rudiev, ik ben het met je eens,( je post van 17 nov 12:52 ) de grote achtergrondstructuren van het heelal vertonen hetzelfde gedrag als de neuronen in hersenen en zien er ook nog eens krek hetzelfde uit. Feitelijk is het momenteel erg actueel temeer omdat Eric Verlinde “aan het aantonen is” dat de schil rondom het heelal, de locatie is waarop de “werkelijkheid” zich afspeelt .Blijkbaar moet er dus meer aan de hand zijn. (overigens zeer interessante stof om verder over te discussiëren)

2. Avatar foto Enceladus zegt

By the way, ik zie nu pas hoe lollig die tweet van Katie Mack eigenlijk is. Er staat dus NIET dat alles okay zal zijn. 😉

3. @Mardi
    Gert heeft het antwoord al gegeven, in lucide dromen kan men een bepaalde mate van bewustzijn ervaren. Op een laag niveau ben je je slecht bewust dat je droomt tot op hoog niveau waar je volledig bewust bent en je dromen ook kan sturen. Het dromen kan je je bewust worden doordat bepaalde details nooit zichtbaar zijn, zoals bijvoorbeeld je handen, of je gezicht in de spiegel of de tijd op een horloge of klok.

@Gert
    Dat is inderdaad iets wat ik mij bewust ben, maar wellicht is een nieuw universum te creëren of misschien ontstaat er gewoon weer een nieuw universum. Maar het zou net zo goed kunnen dat zoals jij eerder stelde dat alles gewoon ophoudt te bestaan, het universum en bewustzijn. De vraag hierin zou dan meer zijn in hoeverre het universum en bewustzijn met elkaar verbonden zijn en of het lot beide treft of niet. Maar dit raakt te ver offtopic voor hier. 🙂 Zo zie je, er is een hoop te speculeren, filosoferen, na te denken, maar je zal het in dit leven nooit te weten komen.

4. “Het bewustzijn heeft geen brein nodig.” Dat zegt cardioloog Pim van Lommel, die bekend is geworden door zijn boek Eindeloos Bewustzijn.

Na het lezen van dat stuk hoop ik toch echt dat mijn bewustzijn door het universum gaat. Naar alle plekken waar ik maar wil om te “ervaren”. Jaaa, ik denk dat ons zoiets te verwachten staat. Anders is het wel een teleurstelling zonder het zelf door te hebben

Interessant stuk over Pim van Lommel (link)

(Dat is toch de oom van Jan Brandt?)