28 maart 2024

Persoonlijk archief van Christiaan Huygens online beschikbaar

Tekening van Saturnus, gemaakt door Christiaan Huygens

Tekening van Saturnus, gemaakt door Christiaan Huygens. Credit: Bibliotheek Universiteit van Leiden

Het persoonlijk archief van Christiaan Huygens, een van de topcollecties van de universiteit van Leiden, is nu beschikbaar als een online publicatie: Codices Hugeniani Online. Huygens (1629-1695) was een vooraanstaande Nederlandse wiskundige, astronoom en natuurkundige. Onlangs werd hij verkozen tot de grootste Nederlandse geleerde aller tijden. Hij publiceerde belangrijke studies over mechanica en optica, en een pionierswerk over kansspelen. Hij is het meest bekend voor zijn ontdekking van de ringen van Saturnus en diens maan Titan, en voor het uitvinden van het slingeruurwerk. Zijn aantekeningen over deze ontdekkingen en uitvindingen zijn te vinden in zijn archief, bewaard in de Universiteitsbibliotheek Leiden.

Codices Hugeniani

Huygens’ archief, ook wel bekend als de Codices Hugeniani, is al meer dan drie eeuwen een bron  voor onderzoekers en wetenschappers. Kort voor zijn dood in 1695 schonk Huygens een groot deel van zijn wetenschappelijke verhandelingen aan de Universiteitsbibliotheek Leiden. Na 1800 werd deze erfenis verder verrijkt met manuscripten en brieven van uit familie-eigendom. Het archief omvat in totaal meer dan 50 codices: werkboeken met aantekeningen en mappen met losse teksten op het gebied van astronomie, mechanica, wiskunde en muziek, evenals correspondentie en geannoteerde boeken.

Online toegang tot het archief

Studenten en medewerkers van de Universiteit Leiden (dat wil zeggen, de houders van een ULCN-account) hebben gratis toegang tot het online archief via de online catalogus en BrillOnline Primary Sources. Andere gebruikers worden verzocht voor toegang contact op te nemen Brill. Het platform bestaat uit een reeks verschillende digitale erfgoedcollecties, waaronder twee selecties uit de uitgebreide Oosterse collectie van de UBL en de Codices Vossiani Latini, het resultaat van eerdere samenwerkingen met Brill.

huygens_combi

Credit: Bibliotheek Universiteit van Leiden

Marti Huetink, Publishing Director bij Brill: “Christiaan Huygens is waarschijnlijk internationaal de bekendste Nederlandse wetenschapper ooit. Brill is er trots op zijn papieren online te publiceren en bij te dragen tot de studie van zijn leven en werk.” Mart van Duijn, Conservator westerse handschriften en archieven van de Universitaire Bibliotheken Leiden: “Codices Hugeniani Online is niet alleen een geweldig instrument voor onderzoekers vanwege de verschillende zoekmogelijkheden die het biedt, maar ook een schatkamer aan prachtige documenten en tekeningen van de ontdekkingen en uitvindingen die Christiaan Huygens heeft gedaan.” Bron: Bibliotheek Universiteit van Leiden.