29 maart 2024

NASA’s Parker Solar Probe zal volgend jaar naar de zon vliegen

Credits: Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory

De NASA heeft vandaag officieel aangekondigd dat juli 2018 de Parker Solar Probe – voorheen de Solar Probe Plus – naar de zon zal worden gestuurd. De sonde is genoemd naar de nog in leven zijnde sterrenkundige Eugene Parker (90), die in 1958 als eerste in het artikel ‘Dynamics of the interplanetary gas and magnetic fields‘, verschenen in het vakblad the Astrophysical Journal, het bestaan van de zonnewind opperde. De zon zou volgens hem constant een stroom van hoogenergetische geladen deeltjes uitzenden, die invloed zou hebben op de planeten, waaronder de aarde. Die voorspelling was helemaal juist en het is het doel van de Parker Solar Probe: van dichtbij de uitstoot van geladen deeltjes vanuit de hete corona van de zon te bestuderen en te kijken hoe die zonnewind de planeten beïnvloedt. De sonde zal in een ‘lanceerraam’ worden gelanceerd dat twintig dagen duurt en dat start op 31 juli 2018. De reis naar de zon zal zeven jaar duren en in maar liefst 24 omwentelingen zal de afstand tot de zon steeds kleiner worden, tot eind 2024, als de afstand slechts 6,2 miljoen km is, veel dichter bij de zon dan de binnenste planeet Mercurius en wel zeven keer dichterbij de zon dan de sonde die tot nu toe het dichtste bij de zon kwam, de Helios 2 sonde, die in 1976 tot 44,5 miljoen km van de zon kwam. De temperatuur is daar meer dan 1300 graden Celcius en dat betekent dat de sonde voorzien wordt van een 11,43 cm dik hitteschild van koolstof, dat de vier belangrijkste instrumenten aan boord op kamertemperatuur houdt.

Bron: NASA.