19 maart 2024

In Broek in Waterland is Nederlands zesde meteoriet gevonden

Credit: Naturalis/leiden

Op 11 januari 2017 is de 6e meteoriet van Nederland gevallen en gevonden in de buurt van Broek in Waterland. Het gaat om een steenmeteoriet van ongeveer 500 gram.De meteoriet viel die dag om 17:09 uur. Er werd een paar seconden eerder een vuurbol waargenomen door meerdere mensen in Nederland, en in België heeft iemand een dashcam opname online geplaatst. De meteoriet is terecht gekomen op een schuurtje en heeft een dakpan en de latjes eronder verbrijzeld. Gelukkig is er niemand geraakt. Meteorieten komen namelijk neer met de snelheid van een hogesnelheidstrein.

Wanneer een meteoriet vanuit de ruimte met zo’n 10 km per seconde de aardatmosfeer binnendringt, neemt de snelheid met een razend tempo af. De steen wordt door de luchtweerstand sterk verhit en begint aan de buitenkant te smelten, en wordt hierdoor dus snel kleiner. Door alle energie die vrijkomt is er dan vaak een vuurbol te zien. De meteoriet komt waarschijnlijk van een voormalige miniplaneet in een baan om de Zon, tussen die van Jupiter en Mars. In dat gebied, de planetoïdengordel, zweeft erg veel ruimtepuin dat soms uit zijn baan raakt door een botsing en daarna, na veel rondjes om de Zon, de Aarde kan raken.

De steen is via Niek de Kort van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Weer en Sterrenkunde bij Naturalis terecht gekomen en wordt nu onderzocht door Leo Kriegsman en Marco Langbroek. Leo: “Dit soort meteorieten geeft ons informatie over het begin van het zonnestelsel, 4,5 miljard jaar geleden. Op Aarde bestaan geen stenen van deze ouderdom.” Er wordt bijvoorbeeld gekeken uit welke mineralen de meteoriet bestaat en hoe die zijn gevormd. Het blijkt om een bekend type steenmeteoriet, een L6 chondriet, te gaan. Volgens de traditie wordt hij genoemd naar het dorp of de stad in de buurt, dus hij gaat de Broek in Waterland meteoriet heten.

In de laatste 200 jaar zijn er maar 6 meteorieten gevonden in Nederland. Naar schatting komt er één meteoriet van deze grootte per 3-4 jaar terecht in Nederland, maar ze worden niet altijd gevonden. Dit kan zijn doordat ze in het water vallen, maar ook doordat het berekende zoekgebied heel groot is, waardoor het zoeken is naar de spreekwoordelijk speld in de hooiberg. De afgelopen paar jaar is bijvoorbeeld tevergeefs gezocht bij Hoenderloo en Oudemirdum. Ook in Broek in Waterland is na een intensieve zoektocht met veel mensen duidelijk dat er verder geen materiaal meer kan worden gevonden. De vorige meteoriet die in Nederland werd gevonden, viel 27 jaar geleden ook door een dak, in Glanerbrug. Bron: Naturalis.

1. Avatar foto Enceladus zegt

Die mensen in Broek in Waterland hebben tenminste een echte op hun dak gekregen. Het kan ook anders gaan en dan voel je je toch wel bescheten… Zie: http://nos.nl/artikel/2140719-meteoriet-blijkt-drol-uit-vliegtuig.html

2. Avatar foto Charon zegt

Wat ik nu dus heel idioot 19e eeuws vind is dat er een stuk vanaf gezaagd wordt voor onderzoek ! Dat onderzoek snap ik maar doe dat dan wat subtieler. Bijvoorbeeld middels een boorgaatje vanuit een onderkant. Die meteoriet ziet er nu toch niet uit ! (En kom niet aan met nu kun je de innerlijke structuur zien). Stel er wordt een schilderij, een mogelijke ” Rembrandt ” ontdekt. Dan zeg je toch ook niet we zagen er een hoek vanaf om de verf , het linnen , het hout etc te onderzoeken ! Voor mij is dat van eenzelfde orde !

Met vriendelijke groet , Ron

3. Avatar foto Obelix zegt

Het ziet er inderdaad niet mooi uit. 😉

Het onderzoek van een schilderij is niet een goed vergelijk : een schilderij is vrij dun, daar jaagt men eenvoudig wat fotonen van de juiste golflengten doorheen, om aan de achter kant weer op te vangen, en te analyseren.
    Ik neem aan dat dat met massief steen niet goed lukt. Alleen de zwartgeblakerde buitenzijde is al dikker dan een Rembrandt. Hoe moet men dan de 4,5 miljard jaar oude binnenzijde analyseren?

4. Avatar foto Charon zegt

Wat ik al suggereer, via een boorgaatje via een onderkant kun je toch een biopsie doen ? Die meteoriet hoeft echt niet 100 % gaaf te blijven. Het gaat mij om het esthetische ,dat zo’n meteoriet voor het zicht “mooi” blijft en niet, zoals nu, met “de botte bijl” een hoek eraf !

Groeten , Ron