Site pictogram Astroblogs

Enorme, relatief nabije supercluster van sterrenstelsels ontdekt

Credit: IUCAA/NASA

Credit: IUCAA

Astronomen hebben een zeer uitgestrekte cluster van sterrenstelsels aangetroffen in het sterrenbeeld Vissen. De cluster vormt één van de grootste structuren in het “nabije” universum en bevindt zich op een afstand van 4 miljard lichtjaar vanaf de aarde.

Superclusters vormen de grootste coherente structuren in het zogenaamde “kosmische web”. Dit fijnmazige netwerk bestaat uit filamenten vol sterrenstelsels (de superclusters), afgewisseld met uitgestrekte leegtes. Het resulterende patroon, dat iets wegheeft van een spinnenweb, overspant het volledige waarneembare universum.

De nieuw ontdekte supercluster, die Saraswati is gedoopt, bevat tienduizenden sterrenstelsels, meet zo’n 600 miljoen lichtjaar in diameter en heeft een totaal “gewicht” van 20 miljoen miljard zonnemassa’s. Hiermee is de supercluster qua grootte vergelijkbaar met de Laniakea-supercluster, waartoe de Melkweg behoort.

De naam Saraswati is afkomstig uit heilige Indiase geschriften en is de oude Hindoe-naam voor de Godin van de Hemelse Rivieren. In het moderne India wordt Saraswati vereert als de godin van kennis, muziek, kunst, wijsheid en natuur.

De ontdekking van Saraswati vormt een uitdaging voor de standaard theorie over de evolutie van het universum, het zogenaamde “Koude Donkere Materie” model. Volgens dit model is het ontstaan van een dergelijke structuur namelijk niet mogelijk binnen de huidige leeftijd van het heelal! Dat betekent dat onze theorieën over de groteschaal-structuur van het universum wellicht aan herziening toe zijn.

De twee grootste clusters van sterrenstelsels binnen de Saraswati-supercluster: Abell 2631 (links) en ZwCl 2341.1+0000 (rechts). Saraswati bevat in totaal 43 clusters van sterrenstelsels. Credit: IUCAA/NASA