20 april 2024

Nieuwe planetenspeurder dicht bij voltooiing

Credit: Kavli Institute

Een nieuwe ruimtetelescoop om te speuren naar exoplaneten is een stap dichter bij lancering gekomen. De vier camera’s van de Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) zijn namelijk voltooid en de telescoop zal medio 2018 gelanceerd gaan worden. Het is de verwachting dat met deze telescoop ruim 20.000 exoplaneten ontdekt gaan worden, variërend in grootte van planeten kleiner dan de aarde tot enorme gasreuzen. De telescoop zal ruim 200.000 sterren in de gaten gaan houden, om te zoeken naar de karakteristieke afname in helderheid als gevolg van een passerende planeet. Wat dat betreft functioneert TESS op soortgelijke wijze als de Kepler-ruimtetelescoop, waarmee enkele duizenden planeten zijn geïdentificeerd.

Een groot verschil met Kepler is het feit dat elk van de vier camera’s van TESS een gezichtsveld heeft die vijf keer groter is dan die van Kepler. Dat betekent dat het totale gezichtsveld van TESS ruim twintig keer groter is in vergelijking met de eerdere planetenzoeker! Ik kan alvast niet wachten tot de eerste resultaten van TESS bekend gemaakt worden! Wie weet wat voor bijzondere planeten we allemaal zullen aantreffen…..waaronder misschien een tweede aarde?

Bron: Massachusetts Institute of Technology