Site pictogram Astroblogs

Hoe kan dat nou, zo’n grote planeet (NGTS-1b) bij zo’n kleine ster?

Artist’s impression van een zonsopkomst op de planeet NGTS-1b (Image: University of Warwick/Mark Garlick)

Sterrenkundigen hebben in het kader van de Next-Generation Transit Survey een planeet ontdekt die ze qua omvang en massa voor een raadsel stelt. De exoplaneet NGTS-1b, zoals ‘ie heet, is namelijk erg groot in vergelijking tot de ster waar hij omheen draait en dat past niet binnen het plaatje van planeetvorming, zoals de sterrenkundigen dat voor ogen hebben. NGTS-1b blijkt uit de waarnemingen ongeveer zo groot als Jupiter te zijn, maar de ster waar hij in 2,6 dagen omheen draait is half zo groot als de zon. Die ster is een rode dwergster van spectraalklasse M, die 600 lichtjaar van de aarde af staat. De planeet staat er 4,5 miljoen km vandaan, da’s 3% van de afstand aarde-zon. Ondanks die zeer kleine afstand is het op de planeet ‘slechts’ 530°C – menig exoplaneet is heter. NGTS-1b, die een ‘ hete Jupiter’ wordt genoemd, stelt de sterrenkundigen voor een raadsel: het is relatief de grootste exoplaneet die nu bekend is ten opzichte van de omvang van z’n moederster en de vraag is hoe dwergsterren als NGTS-1 zulke grote planeten kunnen krijgen. Men dacht altijd dat er rondom dwergsterren alleen kleine, rotsachtige planeten kunnen ontstaan. Dat idee is kennelijk aan revisie toe. In de Monthly Notices of the Royal Astronomical Society is dit vakartikel over de bijzondere exoplaneet gepubliceerd. Bron: Gizmodo.