28 maart 2024

Er blijken twee super-aardes rondom rode dwerg K2-18 te draaien

Impressie van K2-18b. Credit: Alex Boersma.

Onderzoek door sterrenkundigen van het European Southern Observatory (ESO) laat zien dat er rondom de rode dwergster K2-18 niet één oversized versie van de aarde draait, maar twee, een duo superaardes. De eerste ervan was al in 2015 ontdekt, K2-18b heet ‘ie. Maar nu blijkt uit metingen met de High Accuracy Radial Velocity Planet Searcher (HARPS), verbonden aan ESO’s 3,6m telescoop van het La Silla Observatorium in Chili dat er nog een tweede exoplaneet is, K2-18c geheten. De rode dwerg zelf, K2-18, staat 111 lichtjaar van ons vandaan, in het sterrenbeeld Leeuw. Uit de metingen met HARPS denkt men te kunnen distilleren dat de twee planeten groter zijn dan de aarde, maar wel rotsachtig. Met de  James Webb Space Telescope (JWST), de opvolger van de Hubble ruimtetelescoop, die in 2019 zal worden gelanceerd, willen ze meer details over de twee planeten te weten komen. In ieder geval is bekend dat van het tweetal K2-18b zich in de leefbare zone van z’n ster bevindt, waar water in vloeibare vorm kan voorkomen. K2-18c staat te dicht bij z’n ster, daar is de temperatuur te heet. Bron: Eurekalert.