19 maart 2024

Kijk eens aan, een nieuw soort ster… nou ja, in theorie tenminste

Credit: Felix Mittermeier/Pexels

Af en toe ploppen er nieuwe soorten hemelobjecten op, die op grond van waarnemingen of theoretische bespiegelingen tevoorschijn komen – quarksterren, magnetars, gravasterren en fast radio bursts, van dat soort exotische objecten. Onderzoek van de natuurkundige Raúl Carballo-Rubio, beschreven in het artikel ‘Stellar Equilibrium in Semiclassical Gravity’, onlangs verschenen in Physical Review Letters en hier te lezen, lijkt er op te wijzen dat er binnenkort wel eens een nieuw soort ster ten tonele kan verschijnen, eh… hypothetisch tenminste. Carballo-Rubio heeft een wiskundig model opgesteld, waarin de algemene relativiteitstheorie, de theorie van Albert Einstein die de basis heeft gevormd voor reeds bewezen objecten als neutronensterren en zwarte gaten, en de afstotende werking van de zogeheten ‘kwantum vacuum polarisatie’ wordt gecombineerd. Door dat laatste effect lijken er sterren mogelijk die een ultrahoge dichtheid hebben, waarvan de sterrenkundigen eerder dachten dat die nooit een toestand van evenwicht zouden kunnen bereiken en daarmee een langdurig leven zouden kunnen hebben.

Impressie van een neutronenster. Credit: ESO/L. Calçada (CC BY 4.0)

Sterren tot pakweg drie zonsmassa zwaar kennen zo’n evenwicht wel, een evenwicht tussen de aantrekkende werking van de zwaartekracht en de afstotende werking van de druk van gedegenereerde, ontaarde neutronen, de neutronensterren. Boven die massa is het evenwicht weg en stort de ster in tot zwart gat, tenminste dat dacht men tot voor kort. Maar Carballo-Rubio denkt dat er wel degelijk evenwichtstoestanden mogelijk zijn. Hij spreek van semiklassieke relativistische sterren, die erg veel op zwarte gaten lijken, maar die toch verschillen. Zo zouden ze geen waarneemhorizon hebben, terwijl zwarte gaten die wel hebben. Met toekomstige, zeer gevoelige detectoren van zwaartekrachtgolven zou men volgens de onderzoeker onderscheid kunnen maken tussen de zwarte gaten en deze nieuwe soort sterren. Bron: Eurekalert.