25 april 2024

Archief voor maart 2018

LP40-365, een witte dwerg die z’n eigen supernova-explosie heeft overleefd

De witte dwerg LP40-365 is mij er eentje. Deze compacte sterren - een zonsmassa gepropt in een volume ter grootte van de aarde - kunnen tot type Ia supernova exploderen als ze gevoed door de materie van een naburige compagnon zwaarder worden dan de Limiet van Chandrasekhar (1,4 zonsmassa) en ze een … [Lees meer...]

We hebben vandaag een Volle Blauwe Paasmaan

Aan de maan van vandaag - zaterdag 31 naart 2018 - kunnen we drie labels plakken. Ten eerste is het Volle Maan. Dat wil zeggen dat 'ie om precies 14.37 uur Nederlandse tijd recht tegenover de zon staat aan de hemel - in het sterrenbeeld Maagd - en hij vol wordt beschenen (tenzij 'ie in een zogeheten … [Lees meer...]

Een opvallend idee: een universum-anti universum paar dat bij de oerknal uit het niets ontstaat

De bekende natuurkundige Neil Turok, directeur van het Perimeter Institute voor Theoretical Physics in Ontario, Canada, heeft samen met Latham Boyle en Kieran Finn deze week een artikel gepubliceerd (hier de korte, daar de lange versie) met een opvallend idee: bij de oerknal ontstond uit het niets … [Lees meer...]

Tabby’s ster (KIC 8462852) is weer een stuk lichtzwakker geworden

De inmiddels wereldberoemde Tabby's ster, ook wel bekend onder de catalogusnaam KIC 8462852, is afgelopen weken weer achteruit gegaan in lichtkracht. De ster in het sterrenbeeld Zwaan (Cygnus), die z'n naam te danken heeft aan sterrenkundige Tabetha Boyajian, degene die de mysterieuze lichtdips van … [Lees meer...]

Sterrenstelsel zónder donkere materie ontdekt – goed nieuws voor het donkere materiemodel

Een team van sterrenkundigen onder leiding van Pieter van Dokkum (klinkt Nederlands, is 'ie ook, maar hij werkt op de Yale Universiteit in de VS) hebben een sterrenstelsel ontdekt dat nagenoeg geheel bestaat gewone materie en waar bijna geen donkere materie in voorkomt. Het gaat om NGC 1052–DF2, een … [Lees meer...]

Volg hier live het terugvallen van het Chinese ruimtestation Tiangong-1

Het in 2011 gelanceerde Chinese ruimtestation Tiangong-1 valt ongecontroleerd terug op aarde, waarschijnlijk tussen 30 maart en 2 april - zeg maar ergens in het Paasweekend. Het 8,5 ton wegende station zal grotendeels verbranden in de atmosfeer, ergens tussen 43 graden noorderbreedte en 43 graden … [Lees meer...]

Opnieuw uitstel lancering James Webb Space Telescope – nu tot mei 2020

De NASA heeft vandaag laten weten dat de James Webb Space Telescope (JWST), de opvolger van de Hubble ruimtetelescoop, opnieuw te maken krijgt met een vertraagde lancering. Mikte men eerst op een lancering ergens in 2019, nu is dat opgeschoven naar mei 2020. Het testen van de verschillende … [Lees meer...]

Hete, supergrote exoplaneet lijkt meer op ster dan op planeet

De chemie en de straling van de dagkant van hete, supergrote exoplaneten kan beter beschreven worden met de natuurkunde van sterren dan met die van planeten. Dat blijkt uit onderzoek aan de exoplaneet WASP-18b onder leiding van de Amsterdamse sterrenkundigen. Dankzij de vinding kunnen de oude … [Lees meer...]

Interstellaire planetoïde ‘Oumuamua vermoedelijk afkomstig van een dubbelster

De allereerste planetoïde waarvan bekend is dat 'ie afkomstig is van buiten ons eigen zonnestelsel, de door het Haleakala Observatorium met de Panoramic Survey Telescope and Rapid Response System-1 (Pan-STARRS-1) telescoop op Hawaï op 19 oktober 2017 ontdekte I/2017 U1 (‘Oumuamua), is vermoedelijk … [Lees meer...]

IJs in Nederland – in beeld gebracht vanuit de ruimte

De lente is inmiddels begonnen, maar daar was enkele weken geleden nog geen sprake van. Toen lagen het IJsselmeer, Markermeer en IJmeer bijvoorbeeld nog vol met ijs, een resultaat van de koude temperaturen in februari en begin maart. Op 2 maart is Nederland vanuit de ruimte gefotografeerd door de … [Lees meer...]