29 maart 2024

LOFAR overbrugt de Alpen – Italië treedt toe

Credit: ASTRON

Vandaag, 16 april 2018, is Italië officieel lid geworden van de International LOFAR Telescope (ILT). Er is een contract getekend door ASTRON, het Nederlands instituut voor radioastronomie en het Italiaanse Istituto Nazionale Di Astrofisica (INAF) voor een Low Frequency Array (LOFAR) antennestation. Deze zal worden geïnstalleerd bij het Medicina Radio Observatorium, 30 kilometer van Bologna, Italië.

LOFAR is een faciliteit van wereldklasse voor astronomisch onderzoek. Het is ontworpen en ontwikkeld door ASTRON, het Nederlands Instituut voor Radioastronomie, en heeft nu zeven partnerlanden in Europa. Met behulp van moderne ‘slimme elektronica’ vangt het signalen op van ver buiten de atmosfeer van de aarde, onze Zon en ons Melkwegstelsel, regelrecht tot aan de oorsprong van de eerste sterrenstelsels, zwarte gaten en gaswolken bij de ‘geboorte’ van het universum.

INAF zal de komende vijf jaar meer dan 2,5 M € investeren en in de nabije toekomst een consortium leiden dat zich uitbreidt naar andere Italiaanse universiteiten. INAF-ingenieurs zullen deelnemen aan het door ASTRON geleide initiatief om de volgende generatie van de modernste LOFAR-elektronica te ontwikkelen. Het Medicina LOFAR-antennestation wordt gekocht bij AstroTec Holding BV (een dochteronderneming van ASTRON). Voor de productie van de speciale componenten voor dit LOFAR-station, wordt het grootste deel van dit werk uitbesteed aan industriële partners.

Credit: ASTRON

Dr. René Vermeulen, directeur van de ILT, is verheugd over het Italiaanse lidmaatschap: “Door voorbij de Alpen te gaan, krijgt LOFAR een ronder antenne netwerk in heel Europa. Dat komt het beeldkwaliteit voor alle astronomen ten goede. Het nieuwe ILT-partnerschap versterkt de al lang bestaande samenwerkingsverband op het gebied van radioastronomie in Europa; Nederland en Italië hebben beide een zeer goede staat van dienst op dit gebied.”

“De toetrede van Italië in de internationale LOFAR-telescoop vormt een belangrijke stap voor INAF”, zegt prof. Nichi D’Amico, voorzitter van het Italiaanse nationale instituut voor astrofysica. “LOFAR is een onderzoeksinfrastructuur in de voorhoede van de laagfrequente radioastronomie en is een pathfinder van de radioastronomiefaciliteit SKA (Square Kilometre Array), waarin INAF en Italië nauw betrokken zijn, bij zowel de bouw als bij toekomstige operaties. Met LOFAR zullen we wetenschappelijke observaties van het hoogste niveau kunnen verkrijgen en tegelijkertijd kunnen we de nieuwe generaties wetenschappers trainen in het gebruik van SKA voor de komende jaren “. Bron: ASTRON.nl.