19 oktober 2018

‘Surviving Mars’, Mars koloniseren vanuit je huiskamer

Met een overwegend positieve ontvangst in inmiddels al  talloze reviews en commentaren te lezen, brengt Surviving Mars alle ‘Elon Musks to be’ een aangename uitdaging om een virtuele start te maken met het koloniseren van de Rode planeet. Voor o.a. alle kandidaten die zich tevergeefs bij MarsOne hebben aangemeld is dit misschien een schrale maar  welkome afleiding.

Surviving Mars credits; Segment next

Een raket vullen met rovers en drones is de eerste taak die wacht op de speler die begint aan  ‘Surviving Mars’, waarin er  er grondstoffen moeten worden gewonnen, energie worden opgewekt en complete steden uit de Mars grond moeten verrijzen.  Als er voorzien kan worden in water en zuurstof kan er de eerste woonkoepel worden neergezet en kunnen de eerste bewoners van de kolonie arriveren. In het spel, ontwikkeld door het Bulgaarse  Haemimont Games en op 15 maart j.l. uitgegeven door Paradox Interactive, staat de gamer de uitdaging te wachten  in een door stofstormen, meteoren regens en een bars, vijandig landschap  een kolonie op te bouwen. Volgens doorgewinterde gamers bleek ook na tientallen uren spelen Surviving Mars zowel op de Xbox One X als op de GTX 1060 Core i7 quad-core Surface book 2, nadat de steden en het landschap steeds complexere vormen aannamen nog weinig tot niets aan kracht en snelheid ingeboet te hebben. Ook in esthetisch opzicht komt het spel niets te kort, de achtergrond van het helle zonverlichte landschap vormt een fraai contrast met de koepel interieurs met hun hangende tuinen, hun high-tech labs, speelpaleizen en naar eigen smaak ontworpen buitenbekleding van de koepels. Van top-down landschappen en skylines tot individuen, het spel beschikt over een aantal extreme zoomniveaus, zodat je zowel de kolonisten als de stadskoepels van heel  dichtbij kunt benaderen.  Op  high-resolution techniek voor de objecten is niet bezuinigd. De meeste objecten hebben karakteristieke  texturen die zeer soepel dynamisch schalen terwijl je in- en uitzoomt (n.1). Als gevolg hiervan kan Surviving Mars een aantal opmerkelijke  vergezichten produceren en openstaande scènes van dichtbij in de gaten houden voor het maken van foto’s met de Photo-modus van het spel. Surviving Mars heeft  een radio in de game die  aanstekelijke tracks bevat. Een paar van de radiostations hebben zelfs enkele radio persiflages  in Grand Theft-stijl. ( Grand Theft Auto  bestaat uit een reeks  populaire volgens kenners topkwaliteit videogames. De games bevatten ook  muziek met een licentie van eveneens  topkwaliteit. De  radio stations zijn sinds de  allereerste game in 1997 een cruciaal onderdeel van de reeks met goede reden. Het geeft de gamer een gevoel dat je je in een echte stad bevinden en biedt een welkome afwisseling.) Deze gamer zou graag zien dat Surviving Mars  de dialoog uitbreidt in deze radiostations en toekomstige updates, met name het officiële Marskanaal, dat een aantal handige wetenschapstrivia bevat.

De gamer in dit, vrij uitgebreide, verhaal begon meerdere keren opnieuw aan Surviving Mars om al zijn systemen te leren kennen en de “flow” van het spel te achterhalen. Het is van cruciaal belang om te weten  welke  materialen je moet prioriteren en hoe je efficiënt je moet zijn met je beperkte opties om te overleven in Surviving Mars. Naarmate jouw  kolonie in omvang en technologische vooruitgang groeit, kun je het micro-management  achter je  laten en op weg gaan naar volledige geautomatiseerde projecten, gaan bouwen bijvoorbeeld aan   drone-bevoorradingsroutes, anti-meteoor bassins  of unieke projecten opzetten m.b.t. volledige zelfvoorziening. Volgens deze gamer is het een waar genot om grip te krijgen op Surviving Mars. De technologie die jouw steden aandrijft is gebaseerd op echte theorieën over de kolonisatie van Mars.  De ontwikkelingen en activiteiten met weinig realiteitsgehalte zit hem vooral in de reistijd van slechts enkele dagen naar de Rode planeet en het feit dat er windmolens! in elkaar gezet kunnen worden. Wie meer wil lezen over de ervaringen met het spel en hoe het verder gespeeld wordt op de desbetreffende game-computers verwijs ik graag door naar het volledige artikel. Tevens staan hier enkele fraaie foto’s genomen met de ingebouwde camera. Prijs rond de 40 Euro. Bron; Mobile Nations/De Ingenieur.

https://www.windowscentral.com/surviving-mars-review

  1. 1. Het ‘Vario-scale data structures supporting smooth zoom and progressive transfer of 2D and 3D data’ dat een oplossing kan bieden om het sprongsgewijs dynamisch schalen om kan zetten in een geleidelijk overgang bij het schalen en zo zonder ‘hiaten’  een nog vloeiender beeldovergang verkrijgen vormt sinds enkele jaren een van de belangrijkste onderzoeksgebieden van de Geografische Informatie Systemen (GIS) groep aan de TU Delft. Meer over dit onderzoek valt o.a. te lezen in dit paper.

Citaat van blz. 37 ‘Merk op dat de weergave op verschillende schaal misschien een beetje ongewoon is voor 2D-gegevens, maar dit zou veel kunnen worden toegepast in het geval van 3D-gegevens. Een perspectiefweergave in 3D-computergraphics (voor CAD-systemen of 3D-games) zou goed van pas komen bij een dergelijke weergave op verschillende schaal. Alle bekende 3D -computerafbeeldingsmethoden zijn echter gebaseerd op een vast aantal detailniveaus (LoD’s). Het nadeel is dat er niet alleen redundantie is in deze LoD’s, maar dat er bij het gaan van de ene LoD naar de volgende LoD altijd ‘passende’ problemen zijn. In feite zijn dit topologiefouten in de ‘gemengde’ schaalweergave op basis van meerdere LoD’s. Deze breukfouten, kleine overlappingen of hiaten in de overgang tussen twee LoD’s, leiden de gebruiker (kijker) van de 3D-gegevens tijdens de interactie af. De soepele tGAP-structuur (4D) maakt het mogelijk een 3D-weergave op verschillende schaal te verkrijgen zonder topologiefouten: een perfecte verdeling van de 3D-ruimte. Dit wordt bereikt door te snijden met een gekanteld 4D-hypervlak.

alsook in;  https://www.geospatialworld.net/article/true-vario-scale-maps-that-support-smooth-zoom/

 

Reacties

  1. Co van Driel zegt:

    Prachtig artikel Angele. Ik heb helaas geen gamebox, maar het lijkt me wel erg gaaf. Ik ben ook een MarsOne fan, maar dit project komt voorlopig niet van de grond. Eerst zouden ze in 2023 vertrekken, nu is het al 2028. Ik mag helaas (of misschien wel gelukkig) niet mee. Ik heb geen universitaire opleiding, lichamelijk en psychisch ben ik niet 100% fit en ik ben al bijna 50 jaar. Dus ik blijf maar lekker bij mijn poes, zes cavia’s en mijn valkparkiet.

    • Co, kan ook op de pc gepeeld worden minimum requirements:

      CPU: Info
      CPU SPEED: Dual-core CPU
      RAM: 4 GB
      OS: Windows 7 64-bit or newer
      VIDEO CARD: Intel integrated video HD 4000 or higher with 1 GB of video RAM
      FREE DISK SPACE: 10 GB

      Surviving Mars Recommended Requirements

      CPU: Fast quad-core CPUs
      CPU SPEED: Info
      RAM: 8 GB
      OS: Windows 7 64-bit or newer
      VIDEO CARD: GeForce 970-level GPU with 4GB of video RAM
      FREE DISK SPACE: 10 GB

    • Enceladus Enceladus zegt:

      Co, voor jou een leestip: https://www.athenaeum.nl/leesfragmenten/2016/mensen-op-mars/

      Als je het leest zul je ontdekken dat een universitaire opleiding echt geen must was. Overigens geloof ik totaal niet meer in Mars One. Jammer maar helaas. Mijn hoop is nu echt op Musk gevestigd.

      groet,
      Gert (Enceladus)

  2. Angele van Oosterom zegt:

    Dank je Co. Ja, het is leuk te lezen dat er zoveel plezier uit het spel gehaald wordt. En leerzaam ook. Nou, zo een mini dierentuin is ook veel werk, succes hiermee (ik kan het weten met twee altijd springerige schapendoezen om me heen) en zij kunnen voorlopig niet mee op reis… 🙂

    En wat MarsOne betreft geef ik het nog even het voordeel van de twijfel, het blijft een origineel initiatief en hoop dat ze leren van de steken die ze hebben laten vallen en Mars is geduldig.

Laat wat van je horen

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.