Site pictogram Astroblogs

Wat zijn al die gebogen en S-vormige strepen in Abell 370?

Credit: NASA, ESA, and B. Sunnquist and J. Mack (STScI)

Abell 370 is een enorme cluster van honderden sterrenstelsels, zo’n vier miljard lichtjaar van ons vandaan, gelegen in het sterrenbeeld Walvis (Cetus). De sterrenstelsels houden elkaar gravitationeel vast en met hun massa – zowel van de gewone materie als van de mysterieuze donkere materie – zorgen ze er voor dat het licht van erachter liggende stelsels wordt versterkt en afgebogen tot zwaartekrachtslenzen. Hier en daar zie je die lenzen op de door de Hubble ruimtetelescoop gemaakte foto, concentrische gebogen vlekken rondom het centrum van Abell 370. Maar het bijzondere van de foto is dat er nog meer op te zien is, talrijke dunne, heldere gebogen en soms S-vormige strepen. Dat zijn sporen van hemelobjecten die totaal niets met Abell 370 te maken hebben. Het zijn namelijk sporen van… planetoïden. Die staan een stuk dichterbij de aarde dan de stelsels van Abell 370, met een afstand van 270 miljoen km liggen ze ergens tussen de banen van Mars en Jupiter. Maar waarom zien we ze dan als die gebogen strepen? Dat komt omdat Hubble gedurende de tien of soms twintig uur dat het maken van zo’n foto duurt zich richt op de achtergrondcluster. Die blijft dus stil in beeld, maar de rest die niet stil staat laat dan z’n sporen na, letterlijk dus. Op die manier zag Hubble maar liefst 22 planetoïden, waarvan er vijf waren die nog niet eerder bekend waren. Eh… over planetoïden gesproken: komende zaterdag 30 juni is het planetoïdendag! Bron: ESA.