16 september 2019

Wat er mis ging bij de lancering van DARE’s Stratos III

Bij de lancering van de Stratos III afgelopen donderdag 26 juli om half vier in de ochtend explodeerde de raket na 20 seconden in de vlucht. Onder andere de wind en problemen met druksensoren zorgden ervoor dat een tweetal Jaren moeizaam geploeter letterlijk in rook en puin opging.

Nu begon de zoektocht naar de oorzaken van het probleem. Weronika Dziarnowska, die de blogs verzorgt van DARE, verhaalt in een notedop wat er aan de mislukte vlucht vooraf ging. Tijdens de eerste lanceer poging zagen ze dat de winden die op grote hoogten waaiden het probleem vormden en ze bliezen de lancering af. Daar de lanceer procedure afwerking verder vlekkeloos verliep was men optimistisch over de volgende lanceerpoging. De assemblage van de raket begon rond 9 uur en het uitrollen naar de lanceerplaats begon om 14:00 uur. Vlak nadat de uitcheckprocedure voor de vlucht ten einde was, deed zich een probleem voor met de druksensoren (er is er een in de verbrandingskamer en in de tank), ze vertoonden verkeerde metingen. Een druksensor brengt de druk op een membraan over naar een kleine stroom. Het probleem was dat, hoewel een stroom werd gemeten, deze geen enkele ruisgeluid vertoonde. Doorgaans zal er altijd enige sensorruis zijn, hetzij door kleine drukfluctuaties, hetzij door elektronische ruis van de systemen eromheen. Een paar fluctuerende cijfers aan het einde is dus een goed teken. Het lanceren zonder werkende sensoren was geen optie, omdat deze meettoestellen van cruciaal belang zijn tijdens het vullen van de tankdrukbewaking. Daarom moest het aftellen worden gestopt en moest de raket gedeeltelijk worden gedemonteerd om het probleem op te lossen. Nadat het probleem was verholpen, werd Stratos III weer in de toren gehesen en en werd het aftellen hervat. Helaas hebben de defecte sensormetingen en het extra werk de geplande lancering van 21.00 uur tot 23.00 uur vertraagd.

Tijdens het vullen van de tanks verscheen het volgende probleem. Opnieuw stopte een sensor met het veranderen van de waarde waardoor het voor DARE onmogelijk was om te weten hoeveel oxidatiemiddel er al in de tank zat. Op de basis van de raket is een loadcell gemonteerd die meet hoeveel N2O op de raket is geladen. Bij 150 kg N2O stopte het echter. Het kostte enkele minuten om een ??technicus te laten registreren dat de limiet van het meetsysteem was overschreden met het volledige gewicht van de raket. Om ervoor te zorgen dat de tank nog steeds tot een veilig niveau kon worden gevuld, werd een infraroodcamera gebruikt. Met de camera konden de ingenieurs door de buitenste laag van de tank kijken en het niveau van dat deel van de tank waarin het vloeibaare oxidatiemiddel zich bevindt, te bekijken. Zelfs met deze methode was de tank iets te vol waardoor de oxidator moest worden weggebloed. Anders zou de raket te zwaar zijn en niet zo hoog gaan als gepland. Dit was de damp uit de raket. Nadat de massa oxidatiemiddel in de tank de gewenste waarde had bereikt, begon het team de oxidator onder druk te zetten met infraroodlampen. Dit nam meer tijd in beslag dan verwacht daar het een nieuwe methode was. Vandaar dat de liftoff om half vier in de ochtend plaatsvond en niet om elf uur de avond ervoor.

Voor wat het traject en de toekomst betreft meldt Weronika het volgden; het traject was een rechte lijn vanaf de 85 graden lanceerrail en paste goed bij de gedane simulaties. De anomalie vond plaats op ongeveer 20 seconden van de vlucht. Stratos III vloog op ongeveer 11 km met een snelheid van bijna 900 m/s of dicht bij mach 3 ten tijde van de anomalie. Bovendien deed de storing zich zo snel voor dat de gegevensoverdracht vrijwel onmiddellijk werd onderbroken. Enige zijdelingse 2g-versnelling werd geregistreerd door de inertiële meeteenheden aan boord, maar dit moet nog worden bevestigd omdat de raket ook licht draaide. DARE is er zeker van de de raket de eerste 20 seconden nominaal, zoals het hoort, presteerde. DARE dankt de INTA El Arenasillos lanceerbasis. Ze zijn blij met deze basis daar deze beschikt over zeer hoogwaardige radarsystemen en infrarood optronica systemen om DARE te helpen meer duidelijkheid te geven over wat er is gebeurd. Beeldmateriaal is al binnen en ze verwachten nog meer informatie om te analyseren. Bron; DARE

 

Speak Your Mind

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.