26 mei 2022

Aantal Space Ports in de VS stijgt gestaag

Sinds 17 augustus j.l. heeft de VS er weer een officiële, nu elfde, ruimte- en luchthaven bij. Het Colorado Front Range Airport is omgedoopt in het Colorado Air and Space Port. De luchthaven heeft een vergunning van de FAA, de Federal Aviation Administration ontvangen.  

Terrein voor Space Port Denver credits; CBS Denver

De luchthaven lig top 10 km ten zuidoosten van Denver International Airport, en behoort bij de gemeente Adams County. Het terrein bezit twee landingsbanen van 2,4 km lang en 3000 hectare grond voor ontwikkeling van faciliteiten. Het Britse bedrijf Reaction Engines Ltd. heeft de SABRE , Synergistic Air-Breathing Rocket Engine, in ontwikkeling, een hypersonisch hybride air-breathing raketmotor. De motor is zodanig ontworpen dat het met een enkele trap in een aardebaan kan komen, een zogeheten ‘single-stage-to-orbit’ mogelijkheid. Een toepassing van de motor is o.a. om om er de Skylon Spaceplane (in ontwikkeling sinds 1982) ervan te voorzien. Het bedrijf zal haar fabriek naar het Colorado Air and Space Port verhuizen voor motortesten. De FAA vergunning is verkregen na jaren hard werken met als motivatie voor de staat Colorado’s ambities in de ruimtevaart te verwezenlijken en een economische motor voor de omgeving te vormen. Voorlopig hebben zich er nog geen commerciële ruimtevaartbedrijven gemeld of toegezegd voor activiteiten of voor lanceringen. De vergunning van de FAA, sinds 1959 de Amerikaanse autoriteit die alle aspecten van de burgerluchtvaart reguleert. Inclusief de constructies en operationele activiteiten van luchthavens, luchtverkeer management en de certificatie van personeel en toestellen alsmede de bescherming van (on)roerende goederen tijdens de lancering en re-entry van commerciële ruimtevaartuigen. Ondanks dit gebrek aan gebruikers is het in ieder geval een grote stap voorwaarts in het gehele proces en we staan in de startblokken om ons voor te bereiden op de samenwerking met de bedrijven die onze partners in de ruimtevaart gaan worden,’ aldus de directeur Dave Ruppel van de ruimtehaven.

Het fraai ontwerp van de ruimtehaven moet,  in FAA termen gesproken, qua lanceervaartuig het ‘Concept X’ gaan bieden. Dat zijn suborbitale* ruimtevaartuigen die kunnen opstijgen vanaf aarde als straalvliegtuigen om vervolgens in de lucht een raketmotor te gaan ontsteken voor de suborbitale vlucht. De terugvlucht verloopt via een horizontale glijvlucht of met een straalmotor. Maar van dit concept zijn er momenteel geen ruimtevaartuigen in de maak. De ‘Rocketplane XP’ was een dergelijk ontwerp maar het bedrijf Rocketplane Global ging in 2010 reeds failliet. Virgin Galactic’s WhiteKnightTwo/SpaceShipTwo systeem zijn van het ‘Concept Z’ type en deze vallen niet onder de vergunning van Colorado Air and Space Port. Zorgen zijn er nog te over. Ook met name vanuit het Denver International Airport dat vrij dichtbij ligt, zij hebben bedenkingen over de mogelijke verstorende effecten die het lanceren van ruimtevaartuigen op de luchtvaart bewegingen in de omtrek kunnen hebben. Kortom het laatste woord is hierover nog niet gezegd/geschreven. Het Denvers ministerie van Transport en Infrastructuur is er zeer druk mee. Op een laatste hoorzitting hierover in Denver afgelopen juni liepen de gemoederen hoog op. O.a. vertegenwoordiging door de president van de Air Line Pilots Association (ALPA) Tim Canoll riep op tot het nog eens zeer goed overdenken wat de consequenties zijn voor de luchtvaart, vanaf het DIA en de ruimtehaven zelf. . Ook voormalig vice-presidente van NASA Lori Garver gaf advies aan de FAA over het al dan niet toekennen van de vergunning voor de ruimtehaven. Colorado ruimtehaven is vooralsnog niet de enige ruimtehaven zonder lanceringen. Van de 10 andere met FAA vergunning moeten er nog drie een eerste lancering voor elkaar zien te krijgen; Cecil Field, Jacksonville, Florda, Ellington Airport, Houston en Midland Air and Space Port, Texas.

Het gebrek aan activiteit weerhoudt andere ruimtehavens-in-spe er niet van om verder te gaan met het aanvragen van de FAA vergunning en het ontwikkelen van faciliteiten voor commerciële lanceerhavens. Voorlopig is ook de stad Yuma, Arizona druk bezig met voorbereidingen voor een ruimtehaven, onder aanvoering van de voorzitster van het Arizona’s Greater Yuma Economic Development Corporation, Julie Engel, die tijdens een ruimtevaart conferentie afgelopen 20 augustus aankondigde een ruimtehaven aldaar te willen gaan ontwikkelen.

Camden Space Port artistieke impressie credits; Camden County

Georgia, Camden Space Port, nr.12

Een van de volgende mogelijke ruimtehavens zou wel eens het Camden Space Port kunnen worden, in de staat Georgia, ongeveer 40 km ten noorden van de grens met Florida ligt het 4000 hectare metende stuk grond, overblijfselen van een oude fabriek en sinds 50 jaar braakliggend terrein. Het zou de eerste zijn in Georgia, en het is ook bedoeld voor raketlanceringen. Ook Camden is van plan een stuk van de commerciële ruimtevaart taart tot zich te nemen, in deze sector gaat in de VS reeds zo een 330 miljard dollar jaarlijks om, volgens de Space Foundation, een nonprofit organisatie ter promotie van de ruimtevaart. Camden ligt strategisch aan de oostkust, vlakbij de oceaan met weinig risico voor ongelukken boven bewoond gebied. Het feit dat het dicht bij de evenaar licht is ook handig voor lanceringen naar een baan om de aarde vanuit de VS. De evenaar is het breedste deel van de aarde, en het snelst draaiende deel van het aardoppervlak, dit geeft raketten extra snelheid mee waardoor ze makkelijker deze baan kunnen bereiken. Steve Howard, president van het Camden Space Initiative  stipt ook nog een extra voordeel van de locatie aan, het is gelegen tussen twee wel gerenommeerde lanceerhavens aan de oostkust; het Kennedy Space Center bij Cape Canaveral en het Wallops Flight Facility, Wallops Island in Virginia. ‘Ik denk dat hier een synergetische mogelijkheid ligt, we kunnen gedrieën samenwerken en hebben eventueel onze middelen en faciliteiten delen mocht het zo uitkomen,’ aldus Howard.  Veel private ruimtevaartbedrijven hebben al interesse getoond in Camden en de stad hoopt er een ware ‘business hub’ bij te krijgen. Zoals gezegd, er is veel werk aan de winkel met het verkrijgen van de FAA vergunning en met het uitwerken van Georgia Spaceflight Act, iets waar Howard momenteel volop mee bezig is. De gemeente Camden’s connectie met de ruimtevaart stamt uit de jaren ’60 van de vorige eeuw toen NASA er raketmotoren testten die liepen op vaste brandstoffen, en volgens documenten vrijgegeven uit 2005 zou het zelfs een alternatieve lanceer site geweest zijn voor de Apollo maanmissies. Vier jaar geleden was er interesse vanuit een groot ruimtevaartbedrijf (of dit SpaceX was wordt niet vermeldt) en mede daardoor kregen meer bedrijven interesse in de site die daarmee ineens volop in de belangstelling stond en volgens hen waarschijnlijk een prima locatie zou zijn voor lanceringen. Bronnen; TheVerge / SpaceNews

* Een suborbitale ruimtevlucht is er een waarbij het ruimtevaartuig wel de ruimte bereikt maar weer terugkeert naar de aarde voordat het  één omloop rond de planeet heeft uitgevoerd. Het ruimtevaartuig passeert hierbij de Karmanlijn (op 100 km hoogte boven het zeeniveau) ) en valt vervolgens weer terug naar de Aarde.Tijdens een suborbitale ruimtevlucht volgt een ruimtevaartuig een ellipsbaan die de Aarde snijdt, waardoor geen volledige omloop rond de Aarde plaatsvindt.

Comments

  1. Ill Matilled zegt

    Je kan er gif op innemen dat Donald door verschillende weldenkende adviseurs meer dan voldoende was geïnformeerd over het belang van het doorzetten en uitbreiden van het nationale ruimte programma en het huidige beleid is een duidelijke weerspiegeling van dat feit.

    Trump is competitief en heeft uiteraard bewezen affiniteit te hebben voor succesvolle ondernemerschap en is nu (hopelijk) min of meer bewust van de implicaties en de belangen die spelen omtrent de aanstaande implementaties van toekomst veranderende technologieën en inzichten.

    Nu nog even de onnodige kloof dichten met de global warming wetenschappen en zorgen ervoor dat die studies en policies niet kunstmatig achtergesteld worden op de rest.
    Gewoon blijven proberen om hardnekkige politieke mallootigheid te bedwingen met ratio en gezond verstand en daar wordt alles beter van. Totale wereldwijde demilitarisering is nog een brug te ver maar we moeten onszelf toch dwingen om meer tegenstand te bieden tegen vastgeroeste ideologieën en zienswijzen.

    Het is zelfs niet helemaal onwaarschijnlijk dat hij nog een ambtstermijn zou kunnen uitzitten puur omdat het ontzettend duur is voor alle partijen om weer een nieuw figuur te installeren in het Witte Huis na slechts vier jaar en de huidige support voor de ruimtevaart doet niet onder voor die van een Reagen-tijdperk, bijvoorbeeld.

    Op een paar pijnlijke missers na met lanceringen en dergelijke gaat het goed met de civiele en militaire programma’s dus hij hoeft niet eens meer neer te gaan als ‘wackste’ president van de VS ooit.

    Hoe dan ook, vroeg of laat zal natuurlijk de globale economie ‘en masse’ inhaken op de voortreffelijke mogelijkheden en toekomst perspectieven die deze nieuwe tak van sport biedt.

  2. Angele van Oosterom zegt

    Inderdaad waaronder misschien zelfs wel antimaterie wapens en machinerie. Net het boekje ‘Antimatter’ uit 2009 van Frank Close doorgelezen, zeer toegankelijk en op een onderhoudende manier deze lastige ‘materie’ uiteengezet maar dit terzijde, het laatste hoofdstukje gaat over militaire toepassingen waar Close een tipje van de sluiter oplicht o.a. antimaterie wapens voor de Amerikaanse luchtmacht m.m.v. Eglin AFB en de Uni van Pennsylvania die experimenteer(de) met positronium als stuwstof waar destijds enkele ‘bescheiden’ miljoenen in zijn gestoken maar waar wel mee verder is gegaan.

    Recentelijk zijn er meer artikelen hierover verschenen waaronder: AMW; coming into the 21st century (pdf Syria Vn 1/8/’18). Verder ben ik het met je eens, Trump wil niet, nooit achterblijven, deze tak gaat er m.i. ook wel komen en er zal (inter)nationaal niveau flink op voortgeborduurd worden, China met laserwapens, Rusland met een nieuwe generatie onderzeeërs die rond 2027 van de band moeten rollen en hun ‘eigen’ ruimtestation. LEGO was zijn tijd al vooruit met de SpacePolice uit 2009:) En er zullen vast weer veel zaken uitrollen die al dan niet van algemeen nut zijn.

    • Ill Matilled zegt

      De VS speelt natuurlijk het spelletje mee en is en blijft voorloper maar dan minder bombastisch naar buiten toe en schijnbaar met meer takt dan vroeger, dit is duidelijk te merken. Ze stappen af van de eenzijdigheid en relatieve naiviteit van de ‘American Dream’ en zullen nu moeten probereren een extroverte, verspillende maatschappij om te vormen tot iets werkbaars wat past bij de huidige tijdsgeest.

      Zoals altijd, bedankt voor de artikelen en boeken tips. Die Close boeken lijken me zeer interessant. Het laatste boek wat ik ooit heb gekocht was van Nick Herbert over FTL travel en ik moet je zeggen dat ik nog steeds weet waar het over ging.

      Het ‘retainen’ van info na het lezen van een boek is anders dan het lezen van losse artikelen dus nu dat het weer wat kalmer wordt misschien toch maar een bestelling plaatsen bij de American Book Center hier in A’dam (vroeger: Discount).

      • Angele van Oosterom zegt

        Succes ermee en Herberts boek kon ik nog niet maar de titel klinkt aanstekelijk, van Close is er nog The Infinity Puzzle meer een opmaat naar de boeken van David Griffiths.

Speak Your Mind

*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.