Airbus heeft vanuit ESA de opdracht gekregen voor het ontwerpen van zowel de ‘Sample Fetch Rover’ als de ‘Earth Return Orbiter’. Deze twee ruimtevaartuigen zijn van cruciaal belang voor de Mars Sample Return missie om de verzamelde bodemmonsters terug te brengen naar de Aarde voor het einde van het volgend decennium. Deze totale missie zal bestaan uit drie lanceringen, de eerste lancering met de Mars2020 rover zal de monsters verzamelen.
De bedoeling is dat een paar jaar later, waarschijnlijk 2024-26, de volgende lancering zowel een Marslander, als de Mars Sample Fetch (ophalen) Rover en de Mars Ascent Rover (MAV) op Mars zal bevatten en deze op Mars geplaatst worden. De Mars Sample Fetch Rover zal aldaar de 36 bodemmonsters ophalen die door de Mars2020 rover bijeen verzameld en klaargelegd zijn. De 36 tubes hebben de grootte van een pen. De Fetch Rover haalt ze op en brengt ze naar de wachtende Mars Ascent Vehicle (MAV) waar ze in een container gestopt worden. De Mars Ascent Vehicle zal vanaf Mars lanceren en in een baan om Mars draaien op 500 km hoogte vanaf het oppervlak. Vanaf daar, zo is de bedoeling zullen ze overgebracht worden naar de Earth Entry Vehicle die de container naar de aarde zal brengen. NASA en ESA ondertekenden april 2018 een intentieverklaring over de Mars Sample Return missie.
Airbus is een groot bedrijf op het gebied van lucht- en ruimtevaart. In 2017 genereerde het rond de 59 miljard Euro aan inkomsten en werkten er 129.000 mensen. Airbus produceert voor de burgerluchtvaart vliegtuigen met 100-600 stoelen, alsook tanks, transport- en militaire toestellen voor het defensie, ruimtevaart componenten en helicopters. Het hoofdkwartier zetelt in Leiden en CEO is Tom Enders, het bedrijf heeft 35 vestigingen in diverse landen. Bron; Airbus/Coordinates
Klinkt eerlijk gezegd als ontzettend ingewikkeld en met zoveel onderdelen vraag ik me werkelijk af of de ketting niet zo sterk zal blijken te zijn als de zwakste schakel?
groet,
Gert (Enceladus)
Ingewikkeld gedoe. Vraag me af of het werkt
-Mark Adler, project manager bij NASA voor deze Mars missies reageert op StackExchange op vragen rondom de Mars2020 missie en waarom er nog geen sample return missie is geweest. Mars2020 is een ‘flagship mission’ van NASA. Adler stelt dat ook al komt er geen vervolg op Mars2020, in de vorm van een sample return, deze ene missie i.i.g. de moeite waard is daar de missie erop gericht is onderzoek ter plekke te doen. De twee vervolgmissies, zoals nu de ‘Fetch rover’ en de MAV, waar NASA zich nu aan gecommitteerd heeft zijn het vervolg hierop. Internationale samenwerking voor dergelijke sample return missies zijn in het verleden afgebroken.
-verder stelt Adler; ’the subsequent missions go forward, one of them would be a lander with a fetch rover to go get the retrieved samples and a Mars ascent vehicle (a rocket) to launch the fetched samples into a low Mars orbit. The other mission would be a Mars orbiter that rendezvous with and captures the orbiting sample container and then departs Mars orbit, returns to Earth (there “return” works), and as currently conceived send the samples down to the surface of the Earth in a small entry vehicle. Each of those missions are of the flagship class, which would dominate the planetary science budget for a decade or more.’
-Vervolgens gaat hij ook in op de nieuwe technieken die gebruikt worden om de massa’s van de Marslander en rover te verkleinen door o.a. ISRU, ter plekke aanmaak brandstof etc.
-Ingewikkeld zeker, maar stap voor stap. M.i. zijn het projecten waar meerdere generaties aan werken, zoals vroeger kathedralen en verre zeereizen.
-Zie voor het uitgebreide antwoord van Adler;
https://space.stackexchange.com/questions/13568/why-havent-we-returned-samples-from-mars