29 maart 2024

NEOWISE toont zwermen asteroïden en kometen in een animatie van JPL

Een orbitaal ‘ballet’ lijkt het spektakel wel die de locaties en bewegingen van asteroïden en kometen die ontdekt zijn door de Near-Earth Object Wide-Field Infrared Survey Explorer (NEOWISE) laat zien. De video werd door NASA dit voorjaar uitgegeven, de periode waarin wetenschappelijke publicaties over de observaties, van NEOWISE die vier jaar bestrijken, gedaan werden.

NEOWISE en komeet Catalina credits; NASA

NEOWISE is begonnnen als WISE, de Wide-Field infrared Explorer, gelanceerd op 14 december in 2009 en bedoeld voor zowel observaties van verre sterrenstelsels als van asteroïden en kometen. Begin 2011 had WISE de gehele hemel twee keer gescand, en beelden gemaakt van 750.000 hemellichamen. Helaas kwamen er problemen door een gebrek aan koelvloeistof en werd de WISE rond februari 2011 op non-actief gezet.Deze hibernatie toestand werd eind 2013 opgeheven, de transmitters op de telescoop werden aangezet, en als een Phoenix herrezen uit zijn as, bleek alles nog naar behoren te werken om de nieuwe missie NEOWISE te lanceren, zich nu uitsluitend richtend op potentiële asteroïden en kometen die Near Earth Objects zouden kunnen zijn. Nu zijn er door NEOWISE, na acht maal de hemel gescand te hebben, zo een 29,375 objecten ontdekt, inclusief 788 NEO’s en 136 kometen. Onder deze zijn tien zogenoemde ‘potentially hazardous asteroids’ (PHA’s). Om tot deze groep te behoren moet de asteroïde een baan hebben binnen 7.5 miljoen km van de aarde en groot genoeg zijn om de val door atmosfeer van de aarde te overleven.

Volgens NEOWISE hoofd onderzoekster Amy Mainzer is het van groot belang dat de telescoop doorgaat met het aanvullen van kennis over de eigenschappen van NEO’s. Inmiddels staat de teller van NEO’s op 1300. De eerste vier jaar van observatie zit nu in het openbaar archief van de missie. Meer dan 2,5 miljoen infraroodbeelden  werden verzameld in het vierde jaar van NEOWISE. Deze gegevens werden gecombineerd met de voorafgaande drie jaren van NEOWISE-gegevens in het archief, dat inmiddels ongeveer 10,3 miljoen sets afbeeldingen bevat. Het instrument werd gemaakt in het Space Dynamics Laboratorium in Logan, Utah, de robotsonde werd gebouwd door Ball Aerospace, Boulder, Colorado en het Jet Propulsion Laboratorium te Pasadena, Californië is het operationeel centrum van NEOWISE.  Bron; Space.com

De nieuwe video toont Mercurius, Venus en Mars in blauw, de aarde in blauwgroen. NEO’s of asteroïden relatief dicht bij aarde zijn groen, terwijl kometen gele vierkantjes zijn. De hemellichamen die zich in de hoofd asteroïdengordel tussen Mars en Jupiter bevinden, wat buiten het bereik van de animatie is, staan in grijs aangegeven.

1. Ill Matilled zegt

Volgens schema blast de Hayabusa 2 straks ergens in maart-april 2019 een krater met een diameter van 2 meter op Ryugu om ‘pristine’ materiaal op de oppervlakte te krijgen wat (nog) niet door ruimte erosie is aangetast. We krijgen dan ook vast meer inzicht in wat de detonatie van een carry-on impactor (hier:kinetische penetrator) daadwerkelijk voor effect heeft op een minor-body object mocht een toekomstige, van te voren berekende collisie niet te vermijden zijn. Ook is Ryugu ongeveer $90 miljard waard uit het oogpunt van mijnbouw ten behoeve van minerale extractie.

Exploratie en nauwkeurige administratie van dergelijke mogelijk bedreigende, near-Earth objecten met intimiderend lage minimale orbitale intersectie waarden is van groot belang en is langzamerhand de ware specialiteit van JAXA aan het worden.

Zonder de gravitatiekracht van onze gasreus Jupiter had de Aarde veel meer te verduren gehad van allerlei gevaarlijke rondvliegend ongein uit ons eigen stelsel met ongunstig liggende orbits en het aantal nieuwe ontdekkingen van PHA’s maant ons natuurlijk tot continue alertheid.