Site pictogram Astroblogs

Lockheed Martin presenteert maanlander te Bremen

Lockheed Martin heeft tijdens het International Astronautical Congres (IAC) te Bremen dat vorige week plaatsvond het concept onthuld van zijn toekomstige maanlander. Het concept toont een herbruikbare lander, die in lijn met NASA’s geplande Lunar Gateway  buitenpost, een bemande maanbasis kan ondersteunen alsook verdere exploratie missies in het zonnestelsel.

Lockheed lander credits; Lockheed Martin

Inmiddels is het bijna vijftig jaar geleden dat er de eerste voetstappen op de maan werden gezet. en met de nieuwe regering die NASA committeert een duurzaam bemand ruimtevaart exploratie programma te ontwikkelen, zal een terugkeer naar de maan er iets anders uit zien dan simpelweg doorgaan waar Apollo gebleven was. Geavanceerde technologie is tegenwoordig voor handen, echter voor een permanente bewoning van een maanbasis is gebleken dat er een totale nieuwe aanpak nodig was. Lockheed meldt dat de maanlander niet alleen compleet herbruikbaar is, maar dat de lander deel uitmaakt van een totaal systeem dat in zijn geheel herbruikbaar is. Lockheed stelt der er zeer veel is geleerd van technologie en experimenten in het ISS alsook van de ontwikkeling van de bemande ruimtecapsule van NASA de Orion. De Lockheed maanlander is niet alleen bedoeld voor bemande maanmissies maar ook voor de eerste Mars missies. De lander is feitelijk een kleinere versie van Lockheed’s Mars lander concept maar dan zonder het aerodynamisch ‘schelp’ vormige hitteschild dat nodig is voor het binnendringen en afdalen in de  atmosfeer van Mars. Er is nog veel werk te doen, maar het huidige ontwerp toont de lander als een eentrapsruimteschip uitgerust met een conventionele raketmotor op vloeibare zuurstof en waterstof. Er gaat zo een 1000 kg lading mee. Deze lading zou een voorraad zijn voor veertien dagen. De lading bevat o.a. robots die kunnen opereren op afstand bediend vanuit de Lunar Gateway buitenpost. Het Gateway station heeft een tankdepot, daar kan de lander bijgetankt en onderhouden worden. De bedoeling is dat de lander op meerdere type plekken in het maanlandschap kan landen. Daarbij houdt men rekening met plannen om op de maan transportsystemen, eventueel wegen of rails e.d. aan te leggen in de toekomst voor bijvoorbeeld commerciële ondernemingen en hun activiteiten in het zonnestelsel. De bedoeling is ook dat de lander geregeld bij de polen opereert om zo het mijnen van water mogelijk te maken en dit in brandstof om te zetten.

Het Lunar Orbital Platform-Gateway of LOP-G is een toekomstig gepland maan ruimtestation dat zal dienen als een alles in een communicatie centrum, wetenschapslaboratorium, woon- en werkstation. Tevens zal het een soort ‘parkeergarage’ worden voor maanlanders, rovers en andere robots. Planetaire wetenschappen, astrofysica, aard- en zonneobservatie zowel geneeskunde en andere mens en gezondheid gerelateerde velden zullen hier vanuit de ruimte bestudeerd kunnen worden. De bemanning zal uit vier personen bestaan.

Tim Cichan, ruimtevaart architect bij Lockheed Martin Space divisie, die het concept presenteerde bij het IAC te Bremen* stelt,  ‘Daar deze lander niet de barse omstandigheden hoeft te doorstaan  die een lander die op aarde terugkeert moet verdragen tijdens de re-entry van de aardse atmosfeer heeft deze een veel langere levensduur, tel daarbij op zijn tevens flexibele en herbruikbare ontwerp maakt dat dit gehele complex van het Lunar Gateway station een grote vooruitgang zal zijn in de bemande exploratie van het zonnestelsel.’ Bron; Lockheed Martin/New Atlas/IAC Bremen

* In 2018 viert Bremen het ‘Bremen Space Year’. De stad wil zich profileren als high-tech en meer specifiek een ruimtevaart stad. Er is een speciale website geopend ‘Sternstunden’ waarin alle informatie over dit jaar te vinden is. In Bremen is het grote Universum dat in 2000 zijn deuren opende, met 4000 m2 aan tentoonstellingen. het daarnaast gelegen Science Center vult dit alles aan met thema’s van geologie tot klimaat. Dus voor wie nog een herfstvakantie uitje zoekt is dit misschien een goede optie zo een trip naar de Duitse buren. Het hoogtepunt was het International Austronautical Congres, vorig jaar in Adelaide Australië, nu in Bremen. Het was de 69ste keer dat het georganiseerd werd. Sponsors als de DLR, Airbus en ArianeSpace. Het thema was dit jaar ‘InvolvingEveryone’. Nadruk werd gelegd op de nieuwe generatie ruimtedeskundigen, het uitbreiden van gelijke kansen in de sector voor iedereen, de integratie van nieuwe opkomende ruimtevaartnaties en het ondersteunen van start-up bedrijven bij het uitbreiden van hun wereld netwerk. Hiervoor was onder andere de overkoepelende Europese organisatie ‘Enterprise Europe Network’ aanwezig om mensen bij elkaar te brengen.

 

FacebookTwitterMastodonTumblrShare
Mobiele versie afsluiten