19 maart 2024

Pas ontdekte komeet C/2018 V1 (Machholz-Fujikawa-Iwamoto) lijkt veelbelovend

komeet C/2018 V1 (Machholz-Fujikawa-Iwamoto). Credit: Michael Jäger uit Turmkogel (Oostenrijk)

Onlangs hebben drie amateur-sterrenkundigen een nieuwe komeet ontdekt en die lijkt komende tijd qua helderheid veelbelovend te worden. Donald E. Machholz (Colfax, CA, VS) en onafhankelijk van hem Shigehisa Fujikawa (Kan’onji, Kagawa, Japan) en Masayuki Iwamoto (Awa, Tokushima, Japan), ontdekten op 7/8 november de komeet, die toen van de 10e magnitude was. De komeet heeft de naam C/2018 V1 (Machholz-Fujikawa-Iwamoto) gekregen en de waarnemingen die gedaan zijn lijken te wijzen op een flinke toename in de helderheid. Hij bevindt zich momenteel in het sterrenbeeld Maagd (Virgo) en toen Michael Jäger uit Turmkogel (Oostenrijk) ‘m op 11 november fotografeerde was ‘ie al van magnitude 8 (zie de foto bovenaan). Hieronder een kaart, waarop het pad te zien is dat de komeet aan de hemel volgt.

Credit: Stellear Navigator / AstroArts.

Op 27 november is komeet Machholz-Fujikawa-Iwamoto het dichtste bij de aarde (afstand 0,67 AE, da’s pakweg 100 miljoen km) en op 3/4 december bereikt ‘ie z’n perihelium, het punt dat de komeet het dichtste bij de zon staat. De afstand tot de zon bedraagt dan 0,38 AE, zo’n 57 miljoen km. Voorspellingen laten zien dat de komeet dan wellicht van magnitude 5 wordt, hetgeen betekent dat ‘ie bij donkere, maanloze nachten met het blote oog zichtbaar kan worden. Foto’s laten zien dat de groenachtige komeet een mooie, dunne gasstaart heeft. Die staart wordt gevormd als ultraviolette straling van de zon de atomen in de coma rondom de komeetkern aanslaat en ioniseert.

Credit: Aerith.net

Voor wie ‘m op wil zoeken met een verrekijker of telescoop: gebruik een programma zoals Stellarium en laadt de gegevens van de komeet. Hij is ’s morgens voor zonsopkomst te zien. Op Astroforum kan je lezen hoe anderen ‘m gezien hebben. Bron: Spaceweather + Aerithnet + Remanzacco.

1. Rob van der Meer zegt

Flauw: ’s morgens voor zonsondergang?

2. Allemaal relatief wanneer te bedenken en zoals de gestorven Stephan Hawking beweert dat het in de wetenschap ontdekte Higgs-Boson-/Gods-deeltje optioneel het heelal kan vernietigen; hoe gaan buitenaardse wetenschappers/chemici dit vermijden?