29 maart 2024

Alle 11 gedetecteerde zwaartekrachtgolven op een rijtje

Credit: B. P. Abbott et al. (LIGO Scientific Collaboration and Virgo Collaboration).

Met de LIGO en VIRGO detector zijn tijdens ‘Observing Run 2’ (O2) elf zwaartekrachtgolven gedetecteerd. Tien daarvan waren veroorzaakt door botsende zware zwarte gaten, eentje kwam door botsende neutronensterren. Al die detecties zijn netjes in een catalogus beland:

GWTC-1: A Gravitational-Wave Transient Catalog of Compact Binary Mergers Observed by LIGO and Virgo during the First and Second Observing Runs

Hieronder twee verhelderende afbeeldingen en een video over die elf zwaartekrachtgolven. Ten eerste is daar deze ‘poster’ met de golfpatronen van de zwaartekrachtgolven. Kijk vooral naar de laatste, GW170817, die van de botsende neutronensterren afkomstig was. Zie je hoe dat patroon verschilt van de andere tien, van die van de botsende zwarte gaten?

Dan is er deze poster, waarop je in blauw alle ‘mergers’ van zwarte gaten ziet, die de tien gedetecteerde zwaartekrachtgolven hebben geproduceerd en in oranje die ene neutronenster-merger die de elfde zwaartekrachtgolf heeft geproduceerd. In geel onderaan nog een serie neutronensterren, die via hun electromagnetische straling zijn gedetecteerd (zonder dat er een botsing aan te pas kwam).

Tenslotte de video, die ze de ‘LIGO/Virgo Binary-Black-Hole Orrery’ noemen – ik heb hier ooit wel eens een Kepler-orrery laten zien. In de video zien we computer-simulaties van de laatste seconden van de botsende zwarte gaten en daaronder de patronen van de zwaartekrachtgolven die ze toen produceerden.

Bron: LIGO.

1. Ik vind dit enorm interessant; ik verdiep me hier een beetje in. Wat me vooral bezig houdt, ; ‘zwaartekracht- afstotingskracht/ en de tegengestelde kracht- aantrekkingskracht.

Ik ben enorm blind geweest voor ‘verschillende krachten’.