29 maart 2024

Sterrenkundigen ontdekken tweede repeterende Fast Radio Burst

Impressie van een magnetar. Credit; M. Weiss/CfA

Afgelopen jaren hebben sterrenkundigen al zo’n zestig ‘Fast Radio Bursts’ gedetecteerd, zeer kortstondige, eenmalige uitbarstingen van radiostraling in ver verwijderde sterrenstelsels. Maar nu hebben ze met een radiotelescoop in Canada voor de tweede keer een FRB ontdekt die niet eenmalig is, maar die een continue repeterend radiosignaal geeft. Het gaat om een bron die 1,5 miljard lichtjaar van ons vandaan staat. Met het Canadian Hydrogen Intensity Mapping Experiment (CHIME), bestaande uit vier 100 meter grote half-cilindervormige radioantennes in British Columbia’s Okanagan Valley, werden maar liefst 13 nieuwe FRB’s ontdekt en van eentje daarvan – FRB 180814.J0422+73 heeft men zes opeenvolgende uitbarstingen gedetecteerd.

De CHIME radiodetector. Credit: CHIME Collaboration.

De vorige repeterende FRB was FRB 121102, die met de grote radioschotels van Arecibo op Puerto Rico was ontdekt. De eigenschappen van de twee repeterende FRB’s lijken erg op elkaar. Met deze nieuwe ontdekking lijkt het erop dat er wellicht een populatie van dergelijke objecten is, die FRB’s kunnen uitzenden. Naar de ware aard van de bronnen wordt nog onderzoek gedaan, maar er wordt gedacht aan magnetars, dat zijn neutronensterren met een zeer snel roterend magnetisch veld of aan botsingen van neutronensterren. Een enkeling denkt aan een signaal van een intelligente buitenaardse beschaving. Vandaag verschijnt in het tijdschrift Nature een vakartikel over de waarneming van de repeterende FRB. Bron: CHIME.