22 juli 2019

Eerste testvlucht Dragon 2 crew capsule opnieuw uitgesteld

De eerste testvlucht van de Dragon 2  capsule van SpaceX, Demo-1 is opnieuw verschoven, nu naar februari. De testvlucht stond gepland op 7 januari, toen 17 januari en zal nu niet eerder dan in februari plaatsvinden, dit werd 10 januari j.l. door NASA meegedeeld. De testvlucht dient als een ‘dress-rehearsal’ of generale repetitie voor de Demo-2 dat een bemande vlucht zal zijn. De Dragon Capsule is gedeeltelijk herbruikbaar wat aanzienlijk in de kosten scheelt. SpaceX schat dat er ongeveer 10 vluchten gemaakt kunnen worden zonder dat de capsule een complete make-over moet ondergaan.

Dragon 2 capsule credits; SpaceCom

De Dragon 2 gaat bemanningen naar het ISS brengen onder NASA’s commercial crew programma. De Dragon 2 is een doorontwikkeling van de Dragon vrachtcapsule waarmee SpaceX al enkele jaren vracht naar het ISS brengt. Naast een bemande uitvoering werkt SpaceX ook aan een uitgekleed Dragon 2 ontwerp voor onbemande bevoorradingsmissies in het kader van NASA’s commercial supply programma dat in 2019 van start gaat.

De Dragon 2 biedt plaats aan zeven astronauten. De capsule bevat vier parachutes (i.t.t. tot de Dragon 1 die er drie had) voor landing op het water alsook de mogelijkheid om m.b.v. de SuperDraco motoren een gecontroleerde landing op de grond te maken. De Dragon 2 (bemande variant) heeft een achttal raketmotoren van het type SuperDraco aan de zijkanten die als “Launch Escape System” en/of als landingsmotoren kunnen worden gebruikt. Deze motoren maken gebruik van een hypergolische reactie. Dit houdt in dat als de chemische brandstoffen samen komen er een spontane ontbranding plaatsvindt en er dus geen ontsteker nodig is. SuperDraco’s zijn meer dan honderdmaal zo krachtig als de originele Draco’s (waarvan de Dragon er 18 bezit voor orbitale manoeuvres). SuperDraco’s zijn de eerste volledig 3D-geprinte raketmotoren. De SuperDraco’s zitten geïntegreerd in een dik metalen omhulsel dat is meegeprint met de motor. Dat omhulsel beschermt bij een explosie de drukcabine. De acht SuperDraco’s zijn aan de zijkant gemonteerd, en zitten geclusterd in paren van vier motorpods of zoals SpaceX ze noemt ‘enginequads’ die ieder 71 kN aan stuwkracht kunnen leveren. Twee paar SuperDraco’s zijn voldoende om in een aardebaan te komen de andere twee enginequads zijn gereserveerd voor een gecontroleerde landing m.b.v. de SuperDracos. Motoren (vrachtvariant): vier Dracomotoren per squad.

De Dragon 2 capsule is in staat om autonoom aan ruimtestations te koppelen. De Dragon meert aan bij een aanlegplek, de International Docking Adapters of IDA’s. De Dragon 1 bedient zich van een niet-autonome manier voor koppeling aan het ISS. De koppeling werd voltooid met behulp van de Canada robotarm. De Dragon 2 zal volautomatisch aanmeren aan een van de IDA’s. De brandstof reservoirs bestaan uit composiet-koolstofomwikkelde titanium bolvormige tanks voor het vasthouden van het helium voor het onder druk brengen van motoren en ook voor de SuperDraco-brandstof en oxidator. De besturing vindt plaats per computertablet die naar beneden zwenkt voor optionele besturing door de piloten. NASA wilde niet meedelen of de huidige shutdown van de Amerikaanse overheid iets te maken had met het opnieuw uitstellen van de geplande Dragon 2 testvlucht. Bronnen: NextBigFuture / Spacecom / Wikipedia

Laat wat van je horen

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.