28 maart 2024

SPHEREx onderzoekt het verre verleden van het heelal

NASA heeft zijn nieuwste ruimtemissie geselecteerd voor zijn Explorer programma. De doelstelling ligt beklonken in de missienaam;  Spectro-Photometer for the History of the Universe, Epoch of Reionization and Ices Explorer (SPHEREx). Het ruimtevaartuig zal de hemel in optisch en nabij-infrarood licht scannen om de ingrediënten van het leven in de Melkweg te doorzoeken, en tot 10 miljard jaar terug in de tijd kijken. De SPHEREx-missie is bedoeld om meer dan 300 miljoen sterrenstelsels te onderzoeken alsook 100 miljoen sterren in de Melkweg. Iedere zes maanden zal de ruimtetelescoop  een all-sky-monitor uitvoeren, opdat de telescoop tegen het einde van de missie het gehele firmament in  96 verschillende kleurenbanden in kaart heeft gebracht – veel meer dan  vorige dergelijke onderzoeken.

SPHEREx artistieke impressie credits; Caltech / NASA

Doelstelling van de missie is drieledig. Ten eerste zal SPHEREx de fysica bestuderen van de uitbreiding van het universum. Als de inflatie van het universum materie klompen zoals sterrenstelsels verder uit elkaar duwt, strekken de golflengten van licht zich uit naar het rode uiteinde van het lichtspectrum. SPHEREx zal die rood verschuiving in nieuw detail meten door meer melkwegstelsels over een groter bereik van de hemel te bekijken dan vorig onderzoek deed. Het tweede doel is om de geschiedenis van het licht van deze sterrenstelsels te onderzoeken. Het zal dit doen door de all-sky monitor kaarten te gebruiken om een duidelijker inzicht te krijgen in het extragalactisch achtergrondlicht dat alles doordringt, en vervolgens op zoek te gaan naar kleine fluctuaties die zouden kunnen aangeven wanneer sommige van de eerste sterren en melkwegstelsels precies ontstonden. Thomas Zurbuchen, directeur van het Missie Directoraat van NASA stelt; “Het levert een ongekende galactische kaart met ‘vingerafdrukken’ vanaf de eerste momenten in de geschiedenis van het universum, en we zullen hopelijk nieuwe aanwijzingen vinden voor een van de grootste mysteries in de wetenschap: wat deed het universum zo snel  uitzetten in minder dan een nanoseconde na de Oerknal?”

Het derde doel van de missie is om miljoenen sterren in onze kosmische Melkweg omgeving te bestuderen, op zoek naar water en organische moleculen zoals koolmonoxide, koolstofdioxide en methanol, die essentieel zijn voor het leven zoals wij het kennen. In het bijzonder zal de telescoop deze verbindingen zoeken op plaatsen waar nieuwe sterren en planeten worden gevormd. Zo kan SPHEREx ook helpen bij het lokaliseren van doelen die vervolgens in meer detail kunnen worden bestudeerd door toekomstige telescopen als de James Webb en de Wide-Field Infrared Survey Telescope. SPHEREx werd geselecteerd uit 9 voorstellen in NASA’s Astrophysics Explorers Program. De missie staat gepland voor lancering in 2023 en kost 242 miljoen USD. Voor een uitgebreid onderzoeksschema zie de Caltech link hieronder Bron: NASA / New Atlas

1. Hier meer info, het spectrum gaat van 750 nm, (near infrared), in 4 delen continu naar 5000 nm (microgolf).
    Goeie aanvulling op de Planck CMB map, nu gaan we het echt zien!