29 maart 2024

Hij zit er bijna weer op, Pi-dag

Credit: Piday.org

Het is nog twee uurtjes 14 maart 2019. Overal ter wereld vieren/vierden ze Pi-dag (ik had ’t een beetje druk vandaag, vandaar deze late pi-blog). De derde maand 14e dag, 3/14 in de Engelse notatie. Yep, 3,14, vandaar Pi-dag. De 14e maart is niet alleen de geboortedag van bekende wetenschappers als Albert Einstein (168 jaar geleden geboren) en Giovanni Schiaparelli (182 jaar geleden), maar het staat internationaal ook bekend als Pi-dag. Bedacht in 1989 door Larry Shaw. Zoals bekend mag worden verondersteld is pi de verhouding tussen de omtrek en de middellijn van een cirkel. In veel formules in de natuur- en sterrenkunde wordt gebruik gemaakt van pi, dus het getal is van grote waarde voor deze wetenschappen. In het kader van Pi-dag kwam NASA’s Jet Propulsion Laboratory (JPL) voor het zesde achtereenvolgende jaar met een wiskunde-opgave over vier onderwerpen, ‘rocket science’ dat allemaal met pi te maken heeft. Nou voor zolang het nog duurt, iedereen een fijne Pi-dag gewenst! Neem een stukje apple-pie zou ik zeggen. En als afsluiting een mooie pi-infografiek waar de NASA mee kwam – dubbelklikken om te verpiëriseren.

Bron: NASA.