19 maart 2024

Deel magnetisch veld Melkwegstelsel driedimensionaal in kaart gebracht

Credit: Aris Tritsis and colleagues, Space Nebula Plugin for Unreal Engine 4, Fabian Fuchs & Linus Fuchs.

Een internationaal team van sterrenkundigen onder leiding van Aris Tritsis (ANU Research School of Astronomy and Astrophysics) is erin geslaagd om van het magnetisch veld in twee ‘wolken’ van HI gas in spiraalarmen van het Melkwegstelsel een driedimensionale kaart te maken, zie bovenstaande afbeelding (de ‘line of sight’ is in de richting van het sterrenbeeld Grote Beer). De gemiddelde sterkte van dat magnetisch veld is zeer zwak, 15 tot 20 ?G (micro Gauss), da’s tien miljoen keer zwakker dan een magneet op de deur van je koelkast. Maar omdat het veld gigantisch groot is speelt het wel degelijk een belangrijke rol in de ontwikkeling van het Melkwegstelsel. Het magnetisch veld blijkt zelfs sterker te zijn dan men dacht.

3D kaart van het magnetisch veld van de HI wolken. Credit: Astrophysical Journal.

Omdat het magnetisch veld ervoor zorgt dat kosmische straling van buiten de Melkweg afbuigt kan men door deze driedimensionale ’tomografische’ kaarten een beter zicht krijgen van de precieze oorsprong van die hoogenergetische straling (eigenlijk is ’t geen straling, maar zijn het deeltjes, zoals protonen). Hier het vakartikel over de meting aan het magnetisch veld, verschenen in The Astrophysical Journal. Bron: ANU.