Site pictogram Astroblogs

NASA’s InSight lander heeft vermoedelijk z’n eerste Marsbeving geregistreerd

De op 19 december geplaatste seismometer van InSight. Credit: NASA.

De InSight lander van de NASA heeft waarschijnlijk z’n allereerste Marsbeving geregistreerd. Met het Seismic Experiment for Interior Structure (SEIS) instrument werd op 6 april een zwak seismisch signaal opgevangen, dat als akoestisch signaal in de video hieronder te horen is. Naast de beving zijn ook de wind op Mars en het bewegen van de robotarm te horen – de laatste was bezig foto’s te maken en dat levert ook geluidstrillingen op die SEIS registreert.

Op 6 april was InSight aan z’n 128e dag op Mars bezig, dus het was sol 128, zoals dat op Mars wordt genoemd. Ondanks de zwakte van het signaal was het volgens Lori Glaze (Planetary Science Division director van de NASA) een beving die lijkt op maanbevingen. De Apollo astronauten hadden vijf seismometers op de maan geplaatst, die tussen 1969 en 1977 bevingen op de maan registreerden. Door het onderzoek aan de bevingen op Mars hopen de wetenschappers meer te weten te komen over de opbouw van het binnenste van Mars. Het SEIS werd op 19 december op de grond geplaatst door de robotarm. Hieronder een video waarin o.a. de geregistreerde beving te horen is. De frequentie van het signaal is 60 keer versneld, want anders zou het voor het menselijk oor niet hoorbaar zijn.

First Likely Marsquake Heard by NASA's InSight

Naast de beving van 6 april heeft SEIS nog drie andere potentiële bevingen geregistreerd en wel op 14 maart (Sol 105), 10 april (Sol 132) en op 11 april (Sol 133). Dat betrof nóg lichtere signalen, die opgevangen waren met de zeer gevoelige Very Broad Band sensors van SEIS. Bron: NASA.