25 april 2024

Archief voor 29 mei 2019

18 exoplaneten ontdekt ter grootte van de Aarde met nieuw algoritme uit oude Kepler data

Een team Duitse astronomen van het Max Planck Instituut heeft recentelijk 18 nieuwe exoplaneten ontdekt. Dit deden ze aan de hand van oude data verzameld door de Kepler telescoop. Deze 18 exoplaneten komen boven op de ruim 4058 eerdere ontdekte exoplaneten maar het bijzondere aan dit achttiental is … [Lees meer...]

Onze vroegste voorouders gingen wellicht rechtop lopen door… supernovae

Voorstelling van een supernova. Credit: © Martin Capek / Adobe Stock[/caption] Twee onderzoekers van de Universiteiten van Kansas en Washburn - Adrian Melott resp. Brian Thomas - denken na bestudering van oeroude geologische gesteentelagen aanwijzingen te hebben gevonden dat onze vroegste … [Lees meer...]

Honderd jaar gelden werd Einstein’s Algemene Relativiteitstheorie bewezen met een totale zonsverduistering

Vandaag exact honderd jaar geleden werd Albert Einstein's Algemene Relativiteitstheorie (november 1915) voor het eerst bewezen en wel door waarneming aan een totale zonsverduistering, die op 29 mei 1919 plaatsvond, amper zes maanden na het einde van de Eerste Wereldoorlog, en die in Zuid-Amerika en … [Lees meer...]