29 maart 2024

Mars, Mars en nog eens Mars – IV

Na eerdere versies van ‘Mars, Mars en nog eens Mars’ (deze, deze én deze) zijn we de trilogie gepasseerd en hebben we hier deel IV van een rijtje korte berichten over de Rode Planeet.

• Ten eerste heeft de ESA laten weten dat op 15 juni aanstaande de ESA-Roscosmos ExoMars Trace Gas Orbiter (TGO) een andere baan om Mars zal gaan volgen. Dit ter voorbereiding van de komst van de nieuwe ExoMars rover, Rosalind Franklin, die ergens in 2021 op Mars moet gaan landen. We zijn nmog meer dan een jaar van de lancering van Rosalind Franklin verwijderd, maar nu al moet de TGO een baancorrectie daarvoor ondergaan. Als de Marsrover op Mars gaat landen is een zeer belangrijke rol voor de TGO weggelegd om de communicatie met de aarde te onderhouden.

Credit: ESA.

Je ziet een impressie van de de TGO hierboven. Meer over die (best wel ingewikkelde) landing in de bron van dit bericht: ESA.

• Dan verder het bericht over moleculaire zuurstof (O2), waar wij op aarde genoeg van hebben en dat voor ons essentieel is om te kunnen leven. Buiten de aarde wordt O2 nauwelijks aangetroffen, behalve in de gasstaarten van kometen. Dat is onderzocht door twee onderzoekers van Caltech, Konstantinos Giapis en Yunxi Yao, en die zijn er in hun laboratorium achter gekomen hoe precies het chemische proces verloopt dat O2 in die staarten doet ontstaan. Kometen produceren kooldioxide en als dat onder invloed van de zonnewind tegen het oppervlak van de komeet botst dan kan O2 ontstaan, moleculair zuurstof. En dat brengt ons dan bij Mars, want hoog in de ijle atmosfeer van Mars blijkt ook sporadisch zuurstof voor te komen en dat zal dezelfde bron hebben als kometen: kooldioxide die daar botst met ultraviolette straling van de zon én met hoge snelheidsdeeltjes, zoals protonen. Giapis en Yao denken er aan om te kijken of dat ook hier op aarde mogelijk is: kooldioxide omzetten in zuurstof. Bron: Eurekalert.
  • De ESA kwam deze week met een uitgebreid verhaal met ‘tien dingen die je over Mars moet weten‘. Onder andere over de acht ruimtevaartuigen die momenteel onderzoek doen aan Mars, zes sondes die eromheen vliegen en een lander en rover, te zien in de afbeelding hieronder.

Credit: ESA

• Daarnaast kwam dezefde ESA deze week met onderstaande infografiek, waarin je de ‘Mars Express in numbers’ ziet. De Mars Express is één van die zes sondes die om Mars vliegen en hij draait nu al meer dan 15 jaar daaromheen. Op 25 oktober dit jaar zal ‘ie een mijlpaal bereiken, als de sonde voor de 20.000e keer een baan om Mars voltooit.

Credit: ESA.

• Tenslotte een bericht over nanohaloarchaeles. Eh… wat, nanohaloarchaeles? Yep, goed gelezen… nanohaloarchaeles. We hebben het over zeer kleine bacteriën van de Nanohaloarchaeles-stam. Onderzoekers hebben die ontdekt in de Dallol Hot Springs in het noorden van Ethiopië, in een gebied waar drie tektonische platen in de aardkorst uit elkaar bewegen. Hieronder zie je een foto van één van de heetwaterbronnen in dat gebied.

Credit: Gomez et al/Europlanet

De nanohaloarchaeles zijn 50 tot 500 nanometer in diameter, da’s zo’n twintig keer kleiner dan gemiddelde bacteriën, en ze blijken uiterst resistent te zijn tegen de omstandigheden in die heetwaterbron, die we met een temperatuur van 89 °C, een hoog zoutgehalte en een zuurgraad van slechts pH 0,25 (da’s zéér zuur) nou niet echt levensvriendelijk kunnen noemen. Maar de nanohaloarchaeles gedijen in die omgeving uitstekend. De Spaanse onderzoekers (o.l.v.  Felipe Gómez) denken dat zulke omstandigheden lang geleden ook voorkwamen in hydrothermische bronnen op Mars, onder andere in de Gustav krater, waar jaren terug de Marsrover Spirit werkzaam was. Bron: Europlanet.

OK, genoeg nou gepraat over Mars.