29 maart 2024

Astronomen buigen zich over de keuze voor de volgende generatie ruimtetelescopen

HabEx, LUVOIR, Lynx, en Origins zo luiden de klinkende namen van de volgende generatie grote ruimtetelescopen afkomstig uit de Verenigde Staten. Welke van de vier de hoogste prioriteit zal krijgen zal bekend worden als de volgende ‘Decadal Survey’, een tienjaarlijkse rapportage over de belangrijkste toekomstige astronomie missies zal verschijnen. Al enkele jaren van te voren buigt een groep vooraanstaande astronomen zich over de grote vraag hoe deze volgende generatie telescopen eruit zal moeten gaan zien alsook de missies die erbij horen. Deze astronomen worden geselecteerd door de Nationale Academie van Wetenschappen en hebben voor de komende uitgave van het rapport vier flagship telescoopmissies onder de loep genomen, welke hierboven genoemd zijn. Elk van hen afzonderlijk zal zo geavanceerd zijn dat er, volgens de astronomen, sprake is van een ware transformatie zowel in telescoop als in missie. Verder nemen de astronomen ook nog tien kleinere ruimtesonde missies onder de loep. Ook deze worden vastgelegd in het tienjaarlijkse rapport.

HabEx, LUVOIR, Lynx, en Origins (vlnr) credits; NASA, Sky and Telescope

Deze ‘Decadal Survey’s’ hebben altijd de toon gezet voor wat betreft de toekomst van de ruimtetelescopen en de astronomie in zijn algemeen. Deze procedure is in de VS al vijftig jaar gemeengoed. Iedere ruimtemissie die het predicaat ‘hoogste prioriteit’ ontving van alle ‘Decadal Survey’s  die er uitgegeven zijn, heeft als missie altijd doorgang gevonden. Zo is er de Hubble ruimtetelescoop (ontving hoogste prioriteit in 1972, gelanceerd in 1990) en het Chandra X-ray observatorium (hoogste prioriteit 1982, gelanceerd in 1999).

De James Webb Space Telescope (JWST) is de volgende op de lijst, deze geniet al de hoogste prioriteit sinds het jaar 2000. De lijst vervolgt met de Wide Field Infrared Survey Telescope (WFIRST), welke in 2010 als hoogste prioriteit missie genoteerd stond. De James Webb heeft inmiddels helaas al veel tegenslag gekend, veel vertraging bij de bouw en een uit de hand gelopen kostenpost. Om dit in de toekomst te voorkomen is NASA al sinds 2016 druk doende zeer gedetailleerde concept missie studies te maken betreffende de volgende generatie ruimtetelescopen, nogmaals;  HabEx (Hubble 2.0 genoemd, UV, zichtbaar, nabij-infrarood), LUVOIR (Large UV/Optical/IR Surveyor, UV, zichtbaar, nabij-infrarood), Lynx (X-ray, opvolger Chandra), en de Origins (mid-ver infrarood).

HabEx, opvolger van de HST, hoofdspiegel van vier meter credits; NASA / Sky and Telescope