28 maart 2024

Nabije superaarde in de leefbare zone van z’n ster ontdekt met TESS: GJ 357 d

Impressie van de planeet GJ 357 d. Credits: NASA’s Goddard Space Flight Center/Chris Smith

Sterrenkundigen hebben met behulp van NASA’s Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) een planeet ontdekt die twee keer zo groot is als de aarde en die zich in de leefbare zone van z’n ster bevindt, de zone waar de temperatuur zo hoog is dat er vloeibaar water kan voorkomen, één van de belanrijke voorwaarden voor de aanwezigheid van leven. Het gaat om de exoplaneet genaamd GJ 357 d, die draait om GJ 357, een dwergster van spectraaltype M, die op slechts 31 lichtjaar van de aarde staat in het sterrenbeeld Waterslang (Hydra). De ster heeft 1/3e van de massa van de zon en z’n lichtkracht is 40% van die van de zon. Met TESS ontdekte men dat het licht van de ster iedere 3,9 dagen iets afnam, een teken dat er dan telkens iets voorschuift, hetgeen ze een transitie noemen. Dat dipje in de lichtcurve bleek van GJ 357 b te zijn, een planeet 22% groter dan de aarde, die zeer dicht bij de ster staat (11 keer dichterbij dan Mercurius van de zon) en die gloeiend heet is (254 °C). Toen ze verder gingen kijken naar GJ 357 bleken er nog twee planeten omheen te draaien die verder van de ster staan, GJ 357 c en d. GJ 357 c is minstens 3,4 keer zwaarder dan de aarde en cirkelt in 9,1 dagen om de ster. GJ 357 c heeft vermoedelijk een oppervlaktetemperatuur van 127 °C.

Impressie van het systeem rondom GJ 357. In blauw de leefbare zone. Credits: NASA’s Goddard Space Flight Center/Chris Smith.

Maar het interesssante is dus GJ 357 d: “die bevindt zich aan de buitenzijde van de leefbare zone van de ster, waar ze ongeveer evenveel zonne-energie krijgt als Mars krijgt van de zon’’, zegt Diana Kossakowski van het Max Planck Instituut voor Astronomie in het Duitse Heidelberg. ,,Als de planeet een dichte atmosfeer heeft, wat bepaald zal worden tijdens volgende studies, zou ze voldoende hitte kunnen vasthouden om de planeet op te warmen en water aan het oppervlak toe te laten.’’ Zonder een atmosfeer zou GJ 357 d een temperatuur van -53 °C hebben. De planeet heeft een massa van 6,1 aardmassa’s en hij draait in 55,7 dagen om de ster. Afgelopen woensdag 31 juli verscheen er een vakartikel over de ontdekking van GJ 357 d in het tijdschrift Astronomy & Astrophysics.

Ik heb net nog even gechekt op de website met de lijst van potentieel meest leefbare werelden, maar daar komt GJ 357 d nog niet voor. Wellicht dat deze ontdekking nog te vers is en de site nog even moet worden ververst. Bron: AD + NASA.

1. Hephaistos zegt

Met circa 6 aardmassa’s zal de planeet wel te veel dampkring hebben denk ik! Zou het niet eerder een sub-Neptunus zijn?