28 maart 2024

Axis Mundi: een schitterende synergie van kunst en wetenschap

Credit: Donald Fortescue en Gwenhaël de Wasseige

Ik zag vandaag onderstaande video op twitter voorbij komen, een video genaamd Axis Mundi. Hij is van Donald Fortescue en Gwenhaël de Wasseige. De eerste is ‘professor of Art and Design’ aan het  California College of the Arts (CCA) in San Francisco, de laatste is natuurkundige aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB). Beiden publiceerden vorige week donderdag dit artikel, dat beschrijft hoe kunst en wetenschap aan de hand van neutrino-waarnemingen aan de Zuidpool op prachtige wijze kunnen combineren. De video Axis Mundi is een soort van artistieke uitdrukking van die combinatie – synergie optima forma. We zien de zon gefotografeerd vanaf de Zuidpool, de plek waar niet alleen de aardas (Axis Mundi) doorheen loopt, maar waar zich ook het IceCube Neutrino Observatory bevindt, de grote in het ijs begraven detector die met behulp van 5.160 gevoelige Digital Optical Modules (DOM’s) aan 86 kabels, hangend in 86 in het ijs gegraven putten van 1,5 km diepte, speurt naar neutrino’s. De neutrino’s uit de kosmos die daarmee zijn gedetecteerd zijn door een bepaald algoritme omgezet in muziek, gespeeld op een piano (met 88 toetsen) en daaruit kwam de compositie 86 Strings #1 voort. Die compositie hoor je in de video van Axis Mundi. Bij de opnames is gefocust op de zon, dus die blijft altijd centraal in beeld, de aarde zie je er onder door bewegen.

Axis mundi from Donald Fortescue on Vimeo.

Bron: Deze tweet van Daniel Fischer.