20 april 2024

Het ontstaan van planeten bij….supermassieve zwarte gaten??

Artistieke impressie van een supermassief zwart gat. Deze afbeelding heeft een CC BY-SA 4.0 licentie, wat betekent dat deze vrij gebruikt mag worden. Bron: ESO/Wikipedia.

We zijn gewend aan het idee dat planeten rondom sterren draaien. Nu heeft recent onderzoek uitgewezen dat ze ook rondom supermassieve zwarte gaten kunnen draaien! Wetenschappers hebben al vaker nagedacht over planeten bij zwarte gaten, maar in de meeste gevallen ging het hierbij om stellaire zwarte gaten – de restanten van zware sterren die ontploft zijn. Veel minder is bekend over de kans op planeten bij supermassieve zwarte gaten, de titanische zwaartekrachtmonsters die sterrenstelsels verankeren.

Nu hebben sterrenkundigen uit Japan de modellen van planeetvorming toegepast bij een supermassief zwart gat, om te kijken wat er zou gebeuren. Normaal gesproken ontstaan planeten vanuit het samenklonteren van materiaal in een protoplanetaire schijf – een gordel van gas en stof die rondom de meeste jonge sterren gevonden kan worden. Nu blijkt uit de computermodellen dat op soortgelijke wijze planeten bij zwarte gaten kunnen ontstaan, vanuit de omvangrijke gas- en stofschijf rondom rondom deze objecten.

Nu zijn supermassieve zwarte gaten objecten met een enorme massa en zwaartekracht, die vreemde effecten kunnen veroorzaken zoals tijddilatie. Volgens de Japanners zullen planeten bij dit soort zwarte gaten geen hinder ondervinden van dergelijke relativistische effecten. Uit de computersimulaties is namelijk gebleken dat planeten die “ter plekke” ontstaan rondom het zwarte gat dit op grote afstand doen: 10 tot 30 lichtjaar. Bovendien blijkt het aantal planeten bijzonder groot te kunnen zijn: tot wel 10.000 rondom een enkel supermassief zwart gat.

Bron: New Scientist

1. Quote : “We zijn gewend aan het idee dat planeten rondom sterren draaien. Nu heeft recent onderzoek uitgewezen dat ze ook rondom supermassieve zwarte gaten kunnen draaien!”

Ik wil de schrijver, Olaf van Kooten, niet afvallen, maar in mijn belevenis zijn zwarte gaten simpelweg opgebrande zware sterren. En er komen planeten voor bij [alle soorten] sterren. 😉