29 maart 2024

Chandra heeft drie superzware zwarte gaten ontdekt die op ramkoers met elkaar liggen

Het systeem SDSS J084905.51+111447.2, waargenomen door Hubble en SDSS. Linksonder de röntgenstraling van de drie zwarte gaten, waargenomen door Chandra. Credit: X-ray: NASA/CXC/George Mason Univ./R. Pfeifle et al.; Optical: SDSS & NASA/STScI

Met behulp van de Chandra röntgen-ruimtetelescoop van de NASA heeft men een trio van sterrenstelsels ontdekt waarvan de drie centrale superzware zwarte gaten met elkaar op ramkoers liggen. Het systeem van de drie stelsels heet SDSS J084905.51+111447.2 (kortweg SDSS J0849+1114) en het ligt op een miljard lichtjaar afstand. Met Chandra kan men drie bronnen van röntgenstraling in het systeem zien, afkomstig van de actieve gebieden rondom de zwarte gaten. De afstand tussen de zwarte gaten varieert van 10.000 tot 30.000 lichtjaar. Met andere telescopen, zoals NASA’s Nuclear Spectroscopic Telescope Array (NuSTAR), heeft men waargenomen dat er grote hoeveelheden gas en stof vliegen rondom de zwarte gaten. Men denkt dat door botsingen van zwarte gaten – meestal gaat het om twee zwarte gaten, maar in dit geval om drie stuks – superzware zwarte gaten groeien en steeds massiever worden. Hier het vakartikel, dat geaccepteerd is voor publicatie in the Astrophysical Journal. Bron: Chandra.