27 mei 2022

SpaceX’ presentatie van Starship

Het ruimtevaart nieuws werd afgelopen dagen met name door SpaceX gedomineerd. Op 28 september j.l. was er een grote presentatie over het Starship op de testfaciliteit van het bedrijf te Boca Chica, Texas. “This is going to sound totally nuts, but I think we want to try to reach orbit in less than six months,’ aldus Elon Musk die liever vandaag dan morgen nog met het Starship naar de maan ‘and beyond’ zou willen vertrekken. Hieronder de video en een kleine samenvatting.

SpaceX’ Starship en Falcon 1 credits; SpaceX

‘Provided the rate of design improvement and manufacturing improvement continues to be exponential, I think that is accurate to within a few months,‘ vervolgde Musk en kennelijk zit de vaart er qua fabricage goed in. Voorlopig zal de eerstkomende maanden de testen van het Starship nog bestaan uit ‘hops’, de laatste test was op 27 augustus j.l., die het schip naar 20 km hoogte moeten brengen. Zodra dit doel bereikt is is het volgende doel in een aardebaan te komen. Een model van het Starship stond opgesteld bij de presentatie, deze had een lengte van 50 meter en een diameter van 9 m. De nuttige lading van het schip is 150.000 kg (ter vergelijk de payload van de Space shuttle naar een aardebaan is 16.000 kg). De Super Heavy draagraket zal het Starship naar een baan om de aarde tillen, deze bevat 37 Raptor motoren. Dit aantal kan variëren met oog op de aard en lengte van de missie.

Verder voegde Musk er nog aan toe dat het Starship niet, zoals aanvankelijk de bedoeling was van carbonvezel gemaakt wordt, maar van staal. Musk roemt de voordelen van roestvrij staal en in Ars Technica zegt hij erover; ‘At extremely cold temperatures, stainless steel 301 does not turn brittle; and at the very high temperatures of atmospheric reentry, it does not melt until reaching 1500 degrees Centigrade. Starship therefore requires only a modest heat shield of glass-like thermal tiles.’ Bovendien is het ook nog veel goedkoper. Verder werd er de succesvolle Starhopper test van 27 augustus j.l. vertoond en teruggeblikt naar 11 jaar geleden, toen was de Falcon 1 de eerste, met vloeibare brandstof gevulde raket, die door een private onderneming naar een aardebaan werd gebracht en wel op 28 september 2008.“If that launch had not succeeded that would have been the end of SpaceX” aldus Musk, momenteel staat de teller op 78 lanceringen.

Over de commerciële toepassingen van het schip is nog de nodige twijfel. Voor satellieten is het schip te groot en duur maar in de New York Times staat dat het schip ook overwogen kan worden voor, wel zeer dure, maar niettemin snelle reizen over de wereld. Ik citeer; ‘Musk told reporters, the Times wrote, that Starship could complete a New York to Tokyo trip in 30 minutes and “It’s basically an I.C.B.M. that lands. Nothing gets there faster than a I.C.B.M. It’s just minus the nuclear bomb and add landing.’  Ter sprake kwam ook de Crew Dragon, SpaceX’ bemande capsule die gebouwd wordt voor NASA’s Commercial Crew Program om bemanning naar het ISS te brengen. Hoewel dit programma door een explosie eerder dit jaar achter op schema ligt komt het ook in de knel met NASA’s maanprogramma, NASA wil in 2024 mensen naar de maan brengen. Jim Bridenstine, hoofd NASA berichtte een paar dagen voor de presentatie nog eens via twitter dat SpaceX haast moet maken met de Crew Dragon voor NASA, het wordt tijd dat ‘ze’ gaan leveren. Op 28 september, antwoordde Musk dat slechts vijf procent van zijn onderneming aan het Starship werkt. Het overgrote deel van het werk gaat in de Falcon en Dragon zitten, aldus Musk. Bron; TheVerge, Gizmodo, Ars Technica, Twitter/SpaceX

Comments

  1. Erik van der Veen zegt

    volgens mij is het niet correct dat er onduidelijkheid is over de commerciele inzet van spaceship en superheavy.
    Als dat wel zo is ben ik wel benieuwd bij wie, zeker niet bij elon musk. Het schip is misschien groot en ook duur om te maken, maar doordat het 100% herbruikbaar is en ook geen refurbishment nodig heeft, zullen de kosten van een lancering alleen bestaan uit brandstof en de fee voor spaceX.. daarmee gaat de prijs van een lancering per lilo zover omlaag dat het een nobrainer is…
    Als je met twee man naar australie ga je ook niet een nieuwe cesna kopen en die in zee laten storten als je aangekomen bent omdat je een boeing 747 te groot vind.. nee, dan is het altijd nog goedkoper om de volledige kosten van de brandstof te betalen

    • Erik van der Veen zegt

      Plan van spacex is ook om zowel de falcon 9 en falcon heavy direct uit te faseren zodra spaceship ingezet kan worden. Ze zullen ze vast nog blijven gebruiken zolang ze er nog hebben, maar er worden geen nieuwe falcons meer gebouwd

      • Angele van Oosterom zegt

        Zoals het in de antwoorden staat van Musk op vragen over hoe er geld mee verdiend kan worden is dit voor nu nog niet geheel duidelijk, er staat en ik citeer; ‘What is more puzzling to them (expert groep) is how SpaceX can make money with Starship. Mr. Musk agreed that it was far larger than necessary to launch current satellites. For now, Mr. Musk conceded, there is not much of a commercial market—“not that’s especially relevant”—for Starship to fill. Possible uses include launching SpaceX’s Starlink internet satellite network… en nog iets verder, zet hij “With any development into uncharted territory, its difficult to predict these things with precision,” Musk added.’,

Speak Your Mind

*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.