Site pictogram Astroblogs

SpaceX’ presentatie van Starship

Het ruimtevaart nieuws werd afgelopen dagen met name door SpaceX gedomineerd. Op 28 september j.l. was er een grote presentatie over het Starship op de testfaciliteit van het bedrijf te Boca Chica, Texas. “This is going to sound totally nuts, but I think we want to try to reach orbit in less than six months,’ aldus Elon Musk die liever vandaag dan morgen nog met het Starship naar de maan ‘and beyond’ zou willen vertrekken. Hieronder de video en een kleine samenvatting.

SpaceX’ Starship en Falcon 1 credits; SpaceX

‘Provided the rate of design improvement and manufacturing improvement continues to be exponential, I think that is accurate to within a few months,‘ vervolgde Musk en kennelijk zit de vaart er qua fabricage goed in. Voorlopig zal de eerstkomende maanden de testen van het Starship nog bestaan uit ‘hops’, de laatste test was op 27 augustus j.l., die het schip naar 20 km hoogte moeten brengen. Zodra dit doel bereikt is is het volgende doel in een aardebaan te komen. Een model van het Starship stond opgesteld bij de presentatie, deze had een lengte van 50 meter en een diameter van 9 m. De nuttige lading van het schip is 150.000 kg (ter vergelijk de payload van de Space shuttle naar een aardebaan is 16.000 kg). De Super Heavy draagraket zal het Starship naar een baan om de aarde tillen, deze bevat 37 Raptor motoren. Dit aantal kan variëren met oog op de aard en lengte van de missie.

Verder voegde Musk er nog aan toe dat het Starship niet, zoals aanvankelijk de bedoeling was van carbonvezel gemaakt wordt, maar van staal. Musk roemt de voordelen van roestvrij staal en in Ars Technica zegt hij erover; ‘At extremely cold temperatures, stainless steel 301 does not turn brittle; and at the very high temperatures of atmospheric reentry, it does not melt until reaching 1500 degrees Centigrade. Starship therefore requires only a modest heat shield of glass-like thermal tiles.’ Bovendien is het ook nog veel goedkoper. Verder werd er de succesvolle Starhopper test van 27 augustus j.l. vertoond en teruggeblikt naar 11 jaar geleden, toen was de Falcon 1 de eerste, met vloeibare brandstof gevulde raket, die door een private onderneming naar een aardebaan werd gebracht en wel op 28 september 2008.“If that launch had not succeeded that would have been the end of SpaceX” aldus Musk, momenteel staat de teller op 78 lanceringen.

Over de commerciële toepassingen van het schip is nog de nodige twijfel. Voor satellieten is het schip te groot en duur maar in de New York Times staat dat het schip ook overwogen kan worden voor, wel zeer dure, maar niettemin snelle reizen over de wereld. Ik citeer; ‘Musk told reporters, the Times wrote, that Starship could complete a New York to Tokyo trip in 30 minutes and “It’s basically an I.C.B.M. that lands. Nothing gets there faster than a I.C.B.M. It’s just minus the nuclear bomb and add landing.’  Ter sprake kwam ook de Crew Dragon, SpaceX’ bemande capsule die gebouwd wordt voor NASA’s Commercial Crew Program om bemanning naar het ISS te brengen. Hoewel dit programma door een explosie eerder dit jaar achter op schema ligt komt het ook in de knel met NASA’s maanprogramma, NASA wil in 2024 mensen naar de maan brengen. Jim Bridenstine, hoofd NASA berichtte een paar dagen voor de presentatie nog eens via twitter dat SpaceX haast moet maken met de Crew Dragon voor NASA, het wordt tijd dat ‘ze’ gaan leveren. Op 28 september, antwoordde Musk dat slechts vijf procent van zijn onderneming aan het Starship werkt. Het overgrote deel van het werk gaat in de Falcon en Dragon zitten, aldus Musk. Bron; TheVerge, Gizmodo, Ars Technica, Twitter/SpaceX

Starship Update

FacebookTwitterMastodonTumblrShare
Mobiele versie afsluiten