21 november 2019

China’s derde Lange Mars-5 raketlancering gepland voor eind 2019

China is van plan om nog voor het einde van dit jaar een ‘return-to-flight’ met de Lange Mars-5 of LM-5 draagraket te maken, dit met het oog op het realiseren van ‘s lands grote ruimteambities en hier de vaart in te houden. De eerste poging uit 2016 was slechts deels succesvol en de tweede uit 2017 werd als een mislukking gekwalificeerd. Aan de derde lancering wordt hard gewerkt. Twee vrachtschepen* speciaal ontworpen voor raketvervoer transporteerden vorige week de LM-5 over de Yangtze rivier vanuit Jiangsu naar de noordelijke stad Tianjin.  Eind oktober zal de lading van de Yuanwang-21 en 22 schepen de raket afleveren aan de eilandprovincie Hainan. Lanceringsvoorbereidingen die ongeveer twee maanden duren, zullen dan beginnen in het Wenchang Satellite Launch Center. De LM-5 heeft sinds de mislukte lancering in 2017 geen testvlucht meer gemaakt.

LM-5 raketlancering juli 2017 credits; Xinhua News via Space News

De LM-5 is de eerste Chinese raket in de heavylift klasse en is in staat om vrachten tot 25.000 kg in een lage baan om de aarde te brengen. De op 2 juli 2017 gelanceerde tweede LM-5 (vlucht Y2) lukte het echter niet zijn lading in de ruimte af te zetten en keerde met lading terug in de dampkring. Tijdens de live webcast was te zien dat de eerste trap zo’n 100 seconden later dan gepland werd afgekoppeld en de tweede trap vervolgens niet functioneerde. Xing He, een hoge functionaris van de Great Wall Industry stelde afgelopen 10 september op de World Satellite Business Week conferentie; “The exact cause of the failure (nov. 2017) has been pinpointed,” En vervolgde; “A launch date has not been selected but will “probably be in this year”, aldus Xing.

De lancering van de LM-5 die eind december wordt verwacht, zal proberen de Shijian-20 communicatiesatelliet in een geo-synchrone baan te sturen. De satelliet is bevestigd op een nieuw en groot DFH-5-satellietplatform dat satellieten van 6500 tot 9000 kg draagt. Shijian-20 verhoogt de high-throughput communicatiesatelliet capaciteit van het land tot 300 gigabit per seconde. De Shijian-20 is de vervanging voor de 18 welke verloren ging in 2017. Die missie zag een turbopomp op een van de twee YF-77 cryogene motoren falen, waardoor het gehele gevaarte niet in een aardebaan kon komen. De mislukte missie vertraagde tevens de Chang’e 5 geplande maanmissie voor 2017. Verder is China ook van plan om in 2020 met de LM-5 een orbiter en rover naar Mars te brengen, wat de eerste onafhankelijke interplanetaire missie van het land zou zijn.

Als de aanstaande lancering van LM-5 eind dit jaar mislukt wordt de missie twee jaar naar het volgende lanceervenster van Mars verplaatst, en tevens zou dit ook vertraging betekenen voor andere grote ruimtevaartprojecten, zoals het testen van de LM-5B variant. Deze wordt ontwikkeld om modules voor een Chinees ruimtestation in een lage baan om de aarde te lanceren. De 5B maakt gebruik van dezelfde motoren en is dus afhankelijk van een succesvolle return-to-flight van de LM-5. Een nominale testvlucht van LM-5 zou de weg vrijmaken voor de lancering van de eerste 20-ton wegende ruimtestation module. China heeft twee LM-5 raketten gelanceerd en in tegenstelling tot bijna alle binnenlandse Chinese lanceringen, zijn deze missies online gestreamd en bijgewoond door toeristen. Het is nog afwachten of een dergelijke openheid voor de derde LM-5 lancering in het vat zit. Bron; Space News / CASC

*De twee schepen voor raketvervoer zijn schepen uit de Yuan Wang-klasse. Deze schepen worden gebruikt voor het volgen en ondersteunen van satelliet- en intercontinentale ballistische raketten door de marine van het Chinese leger. De twee voor het vervoer van raketten meten 130 bij 19 meter, zijn 37 meter hoog en kunnen 9000 ton lading vervoeren. 

Speak Your Mind

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.