19 maart 2024

Kijk nou, een planetoïde die door de Krabnevel raast

Credit: ESA/NASA/Hubble HST ACS.

Zien jullie dat dunne gebogen lijntje, dat door die nevel op de achtergrond gaat? Dat gestreepte lijntje is het spoor van 2001 SE101, een planetoïde die zich bevindt in de planetoïdengordel tussen de banen van Mars en Jupiter. En die nevel op de achtergrond? Dat is de welbekende Krabnevel (M1), het restant van de supernova die op 4 juli 1054 verscheen in het sterrenbeeld Stier en die maandenlang kon worden waargenomen door Chinese hofastrologen – over een kleine 35 jaar vieren we ’t duizendjarig jubileum ervan. Die supernova liet niet alleen een uitdijende nevel na, die in amateurtelescopen goed te zien is, maar ook een pulsar. De kern van de zware ster, wiens buitenlagen explodeerden en de Krabnevel vormden, implodeerde tot een pulsar, een extreem compacte neutronenster (pakweg de zon gepropt in een bolletje 20 km doorsnede) die heel snel roteert en wiens stralenbundel in de richting van de aarde staat. Die pulsar – yep, de Krabpulsar geheten – zie je óók op de foto: iets boven het midden van de foto zie je twee heldere sterren en die linker da’s de Krabpulsar, het kloppende hart van de Krabnevel. Dát prachtige kosmische tafereel van planetoïde op de voorgrond (afstand pakweg 165 miljoen km) en supernovarestant op de achtergrond (afstand pakweg 6,171 x 10^16 km – ding dong) is als eerste opgemerkt door Melina Thévenot, een Duitse vrijwilligster die meedoet met de Hubble Asteroid Hunter, een Galaxy Zoo project, waarbij enthousiaste vrijwilligers over de hele wereld helpen bij het bekijken van astronomische data, in dit geval van foto’s van Hubble om planetoïden op te sporen. Mooi werk van Thévenot, nietwaar? Bron: Nine Planets.