29 maart 2024

China streeft naar realisatie van eerste economische Aarde-Maan zone in 2050

China heeft de afgelopen decennia zeer actief geïnvesteerd in de exploratie van de ruimte met als laatste grote prestatie de landing van de Chang’e-4  op de achterkant van de maan op 3 januari j.l. Directeur van de Wetenschaps en Technologie commissie van China’s Aerospace Science and Technology Corporation (CASC) Bao Weimin heeft recent aangekondigd dat China overweegt de eerste economische Aarde-Maan zone in 2050 te willen realiseren. Volgens hem is China van plan flink te investeren in studies over het kostenplaatje van deze economische zone tussen de Aarde en de Maan alsmede in het transportsysteem dat de aarde met zijn natuurlijke satelliet verbindt. Bao Weimin benadrukte hierbij dat exploratie van de ruimte een enorm economisch potentieel heeft. Er circuleren duizelingwekkende getallen, zo een economische handelsroute tussen de twee kosmische lichamen zou jaarlijks rond de 10.000 miljard US dollar kunnen genereren.

China Lunar Exploration Program logo / Chinese karakter maan credits; CLEP / Chinese National Space Administration

Meer dan tien jaar geleden heeft Dr. APJ Abdul Kalam, een wetenschapper, bekend als de Missile Man van India, en ooit de 11e president van India, het concept van de Aarde-Maan-Mars-economie reeds verwoord. Zijn brede argument was dat de aarde, de maan en Mars als één economische entiteit moeten worden beschouwd. Op het 97e Indian Science Congress, georganiseerd door de Indian Space Research Organisation (ISRO) in januari 2010 zei hij: “Wetenschappers moeten Aarde, Maan en Mars gaan beschouwen als een economisch complex voor toekomstige uitbreiding van de leefomgeving van mensen.” Van Chinese zijde werd dit idee van economische zone voor het eerst aangekondigd in 2016, door Zhang Yulin, plaatsvervangend opperbevelhebber van het Chinese ruimtevaartprogramma voor China. Nu, na drie jaar, heeft China dus een, althans grove, tijdlijn voor de uitvoering van dit project uitgebracht.  China streeft ernaar en hoopt de eerste haalbaarheidsstudies tegen 2030 te voltooien. Dit betreft naar verwachting basaal onderzoek en ontwikkeling van de belangrijke technologieën. Dan verwacht men tegen 2040 een ruimtetransportsysteem op te zetten die deze economie mogelijk maakt en stelt vervolgens binnen tien jaar voor om de economische zone van de Aarde-Maanruimte in te stellen.

Opkomst China als ruimtevaartnatie en economische grootmacht
Het ruimtevaartprogramma van China begon in de jaren vijftig en China werd in 1970 een ruimtevaartstaat. China heeft vier whitepapers gepubliceerd (2000, 2006, 2011 en 2016) met details over hun huidige en toekomstige ruimtevaartprojecten. Al deze whitepapers, en een aparte uitgegeven voor zijn BeiDou-satellietnavigatiesysteem, geven aan dat China drie belangrijke interessegebieden heeft in het ruimtedomein: ruimtegebaseerde navigatie, ruimtestations en interplanetaire missies. Projecten zoals BeiDou tonen duidelijk China’s visie, technologische mogelijkheden en het vermogen van het ruimtecosysteem van het land om dergelijke projecten professioneel te beheren. China heeft ook een succesvol bemand ruimtevaartprogramma met ruimtestations en ontwikkelt nu een permanent bemand ruimtestation. Onbemande maanmissies namen aanvang in 2007 en vanaf 2013 hebben ze Maanlander- en rovermissies gehad (Chang’e-3 en Chang’e-4). Met draagraketten zat het niet helemaal mee, zoals de mislukte lancering(en) van de Lange Mars 5 raket, welke enkele belangrijke programma’s heeft vertraagd. Momenteel plant men een nieuw LM 5 missie eind dit jaar en is men druk doende met de maanmissies Chang’e 5 en ‘6’. Ook wordt hard gewerkt aan satellieten die zullen zorgen voor een communicatiebrug tussen de twee kosmische lichamen.

Foto Yutu-2 van Chang’e 4 11 januari 2019 Credits; Xinhua / CNSA

Het is bekend dat China Russische hulp heeft gebruikt om hun ruimtevaartprogramma te ontwikkelen. Inmiddels heeft China echter op eigen kracht al aanzienlijke technologische vooruitgang geboekt.  Op dit moment boekt de Chinese ruimtevaartindustrie, afgezien van de overheidsinstanties, ook goede progressie. Er zijn meer dan 100 bedrijven (meestal startups) die uitsluitend actief zijn in de ruimtevaartsector. Over het algemeen heeft China in de ruimtevaartsector in korte tijd een prachtig groeitraject laten zien. Dit geldt ook voor de economie. Tegenwoordig is China de tweede grootste economie ter wereld. Zijn aanwezigheid (en impact) is zichtbaar op verschillende fronten: economisch, politiek, strategisch en diplomatiek. Een deel van hun agenda is heel duidelijk: ze willen arena’s domineren waar een aanzienlijk deel van de wereldwijde maritieme handel passeert. China wil ook de olie-economie van de regio domineren. De greep van China op het gebied van de Zuid-Chinese Zee is een realiteit. Ze winnen de oceanen terug en bouwen nieuwe eilanden. Waarschijnlijk hebben ze al meer dan zes kunstmatige eilanden gebouwd door de riffen in de Zuid-Chinese Zee te vullen. Er vindt een enorme infrastructuurontwikkeling plaats, waaronder havenfaciliteiten, luchthavens, militaire installaties, radars en verharde schuilplaatsen voor raketten.

 

The Belt and Road Intiative (BRI) is een droomproject voor het politieke leiderschap van China. Het is de reïncarnatie van de oude zijderoute, een handelsroute die China over land en zee met Europa verbond. Tegenwoordig omvat BRI infrastructuurontwikkeling en investeringen in landen in Europa, Azië en Afrika. Dit project beperkt zich niet alleen tot het tot stand brengen van de connectiviteit via land en zee. Er is ook een “digitaal” en “ruimte” -element aan verbonden. BeiDou is een integraal onderdeel van de algemene BRI-architectuur.

First things first; het instellen van regels
Het is belangrijk om vanuit dit perspectief de Chinese droom van het creëren van een economische zone van de Aarde-Maan in 2050 te analyseren. Mogelijk is China vandaag het enige land ter wereld dat van een dergelijk project kan dromen. Het is voorbarig om over de doeltreffendheid van dit project te debatteren, omdat het nog in de maak is en er nog maar weinig specifieke details bekend zijn. Het is echter duidelijk dat, naarmate dit project vooruitgang begint te boeken, China langzaam zal proberen de gedragsregels voor toekomstige ruimteverkenning te dicteren. Dr. Namrata Goswami, een onafhankelijke strategisch analiste die gespecialiseerd is in ruimtebeleid en internationale betrekkingen, heeft n.a.v. dit Chinese plan gesteld dat China door de oprichting van zo een economische Aarde-Maan zone ernaar streeft om a.h.w. het recht te winnen om de toekomst van operaties in de ruimte zijn vorm te geven. “Met een Aarde-Maan economische zone wil China ervoor zorgen dat het de mogelijkheid krijgt het eerste aanwezigheidsrecht  te verwerven om de gedragsregels vast te stellen voor wie toegang heeft en wie hiervan kan profiteren. Dit heeft gevolgen op de lange termijn voor de internationale relaties tussen grootmachten, VS-China, China-Rusland.” Ze zouden uiteindelijk de status van de ruimte-economie kunnen verhogen tot misschien wel die van de olie-economie. Al met al heeft China zijn ambitie duidelijk gemaakt: in de toekomst willen ze de ruimte domineren. Bronnen: China Space Daily/ RIA Novosti / The Space Review

Share

Comments

  1. Tammo Meedendorp zegt

    Met zeer veel interesse volg ik de berichten over ontdekkingen in de ruimte die in astroblogs de revue passeren.
    De meeste gaan mijn verstand te boven, maar zijn daarom niet minder interessant. De berichten van Angela vind ik meestal niet relevant , vol van nonsens , kletsverhalen en ook nog eens een keer slecht geschreven…….., of vertaald?
    De ruimte als ecomisch doel? Laat die Chinezen maar fijn hun gang gaan. klussen in de ruimte zal altijd veel meer kosten dan dat het opbrengt. Daar komen ze wel achter.

  2. Tammo, als artikelen je niet bevallen hoef je ze niet te lezen hoor, maar om nou zo af te geven op één van de auteurs is nergens voor nodig.

  3. Wow Tammo, je veranderd ook niets he? Nog steeds een vrouwen hater als in 2010 toen je ontslagen werd als wethouder hier in Borger!

  4. Marco Roepers zegt

    Een video van Anton Petrov over dit Chinese project die het plaatst tegen de achtergrond van de Chinese politiek van de Speciale Economische Zones: https://youtu.be/gcU81WUD4vM

Laat een antwoord achter aan Tammo Meedendorp Reactie annuleren

*